Allt fler väljer att beställa sin mat via nätet istället för att gå till livsmedelsbutiken och handla.

2017 uppgick omsättningen för den digitala mathandeln till 4,6 miljarder kronor, vilket var en tillväxt med 19 procent, och under 2018 var prognosen att den digitala mathandeln

skulle växa med 25 procent. Detta enligt Svensk Digital Handel.

De flesta livsmedelskedjor satsar nu hårt på onlinehandeln, bland annat City Gross, som nu vill gör det ännu enklare och bekvämare för sina kunder.

De breddar sitt erbjudande och lanserar en fullskalig e-handel med samma sortiment och priser online som i butiken.

Möjligheter finns att få maten hemkörd eller att hämta varorna färdigpackade i affären.

– Det är roligt att vara igång. Det är särskilt kul att kunna erbjuda ett stort utbud av färskvaror oavsett på vilket sätt kunden handlar på. Det är inte alla kedjor som kan leverera färsk MSC-märkt fisk eller egenstyckat svenskt kött fram till dörren, säger John Svensson, butikschef på City Gross i Norrköping i ett pressmeddelande.

Satsningen är en del av City Gross nya e-handelsplattform som lanserades i slutet av förra året.

– Intresset av att handla mat på nätet är lika stort på mindre orter som i storstäderna och därför är det en självklarhet att alla våra butiker ska omfattas av lanseringen. Att göra det enklare för våra kunder att få ihop vardagspusslet är en av våra största drivkrafter, säger Mikael Andersson, onlinechef för City Gross.