Som vi kunde berätta om i torsdagens Folkbladet har Linköping/Saabs flygplats slutat att öppna upp flygplatsen efter dess öppettider för ambulansflyget. Något som upprör ambulansflyget Hummingbird Aviation Services som i stället måste landa i Norrköping, där sedan vägambulans får köra vidare till US i Linköping.

– Skulle det uppstå en nationell angelägenhet, då finns ingen att få tag på, sade Robin Lindekrantz Ählman, driftchef flygambulansen och pilot på Hummingbird till Folkbladet då.

Läs mer: Upprörda över flygplatsens beslut.

Orsaken till att Linköpings flygplats inte längre öppnas upp för dessa mer eller mindre akuta transporter, är att man har för avsikt att införa ”Remote Tower” och att telefonlistan till flygledarna som man hittills ringt till för att öppna flygplatsen då blir helt inaktuell, men även att flygplatsen inte är utsedd som beredskapsflygplats, ”vilket innebär att flygplatsen inte har någon organisation för att hantera flygningar utanför ordinarie öppethållningstider”.

– Flygledarna har varit snälla och ställt upp, förklarade Camilla Lejon vd på Linköping City Airport, om de som öppnat upp utanför flygplatsens öppettider.

Läs mer:"Det handlar om liv eller död".

Transporterna kan handla om specialistteam som flyger med för tidigt nyfödda bebisar, nyfödda barn med hjärtfel som snabbt måste opereras eller transport av patienter som behöver transplanteras och som kräver intensivvård under själva resan. Anita Mohall är beredskapsläkare inom Region Östergötland och hon beklagar Linköping/Saab flygplats beslut.

– Det är olyckligt att det blev så här. Vi försöker komma på en lösning, för det är inte omöjligt att lösa, säger hon.

Hon berättar att sjukhuset så långt det går försöker planera in operationer under dagtid. Men:

– En del ärenden uppkommer nattetid. Det är inte jättemånga, men de måste också hanteras, säger hon.

När det handlar om akuta fall, där transport måste ske så fort som möjligt, hur mycket ställer det då till om piloterna måste gå ner i Norrköping i stället?

– Det handlar om någon halvtimmas transport med blåljus, så det är inte jättestor skillnad. Om man jämför med norrlandslänen, eller de sydligare delarna av Sverige, så har de längre avstånd där. Men det är fortfarande inte bra att det blev så här, säger Anita Mohall.