Wigren har hitttat sin drömbil

För ett par månader sedan säkrade Jonas Wigren SM-guldet i rally.
Strax därefter sålde han sin Toyota, sedan dess har jakten varit i full gång efter en ny bil.
I onsdags kom han hem till Valdemarsvik med drömbilen.
- Hur vet du om köpet, undrar Jonas när jag ringer upp. Jag tänker visa upp bilen för mina sponsorer vid en träff i dag, berättar Jonas.

Svenske mästaren Jonas Wigren har hittat en ny bil. I dag visar han upp den för sponsorerna vid en träff i Valdemarsvik.Foto: Andreas Skogh

Svenske mästaren Jonas Wigren har hittat en ny bil. I dag visar han upp den för sponsorerna vid en träff i Valdemarsvik.Foto: Andreas Skogh

Foto:

Norrköping2006-12-02 06:00
Jonas har varit nere i Holland och shoppat. Med hem på kärran blev det en Golf Kit Car, en extrem snabb asfaltsbil.
- Bilen är den sista som lämnade VW Motorsport i Holland innan man lade ner verksamheten. Bilen är från 2002, men har mest gått som testbil och sedan ägts av en privatperson. Motorn och växellådan är dock som nya, har bara gått 20 mil, berättar Jonas.
En Golf Kit Car, är en högteknologisk bil men Jonas har försäkrat sig om att det finns reservdelar i Holland om något skulle hända.

Fler hästar
- Fast helst hoppas man slippa problem, delar är ganska dyra.
Liksom bilen kan vi avslöja.
- Vill inte gå in på några siffror, men det var en bra slant, erkänner Jonas.
Den Golf Kit Car som Jonas inhandlat har mellan 40-45 hästar mer än hans tidigare bil. Ändå får bilen vara kvar i trimmade 2wd-klassen.
- Finns två till likadana bilar i landet, bl a VÖMK:s Pelle Sääws, berättar Jonas. Vårt stora jobb blir nu att även få ut maximal effekt på grusvägarna. Här måste vi bl a jobba hårt med fjärdringen.
Återstår gör också en hel del pappersarbete. Dels måste bilen godkännas av svensk bilprovning men även Svenska Bilsportförbundet ska ge klartecken innan Jonas får ta ut bilen på tävlingsbanan.
Den närmaste tiden kommer Jonas också att jobba mycket med däcktester åt Silverstone.

Funderar att sluta
Lite orosmoln finns dock på himlen då kartläsaren Mattias Gårdman flaggat för att han eventuellt hoppar av.
- Mattias har ju ett eget företag och många anställda. Rallysäsongen tar mycket tid, men jag har några andra namn i bakfickan. Mattias och jag har annars jobbat väldigt bra ihop i tre år, säger Jonas.
Själv har han kört rally sedan han fick körkort 1989. Oftast 15-25 tävlingar om året.
Nu närmast väntar första SM-rallypremiären i Sandviken 24 januari. I en ny bil.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om