Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

"Naturligtvis väldigt nöjda"

Av landets 38 flygplatser var Norrköping Airport den som hade den tredje största passagerarökningen i fjol. "Vi är naturligtvis väldigt nöjda", säger Ola Matsson, vd.

Norrköping Airport är en av få flygplatser i Sverige där antalet passagerer ökade under 2018.

Norrköping Airport är en av få flygplatser i Sverige där antalet passagerer ökade under 2018.

Foto: Thomas Möller

NORRKÖPING2019-02-04 20:00

Norrköping Airport kan se tillbaka på ett starkt 2018.

Medan 28 av landets flygplatser tappade passagerare var Norrköping Airport en av de tio flygplatser där antalet ökade – från 104 000 året innan till 118 000, vilket motsvarar 13 procent. Bara två flygplatser i Sverige hade en större ökning.

– Vi är naturligtvis väldigt nöjda med att trafiken ökat så pass mycket i ett annars tufft flyg-Sverige. Enda smolket i bägaren för vår del är att fraktflyget minskar en del, men det är trots allt bara en marginell del av vår verksamhet, säger Norrköping Airports vd Ola Matsson.

Vad är anledningen till ökningen?

– Det vi kan se är att chartertrafiken har en stark position här i Norrköping. Vi är Sveriges fjärde största charterflygplats och har en stabil kundkrets här i Östergötland och även utanför länet. Charterbolagen har haft ett bättre år här än vad de haft rent generellt i hela riket.

En av anledningarna till att många flygplatser tappat passagerare är att allt färre flyger inrikes.

– Inrikestrafiken i Sverige tappade under 2018 en halv miljon passagerare. Det har stökat till det för en del flygplatser, men inte för oss då vi inte har någon inrikestrafik förutom taxiflyget, som bara utgör en väldigt liten del.

Antalet landningar på Norrköping Airport ökade under 2018 med tio procent, till drygt 4 600. Taxiflyget växte med 45 procent medan nyttoflyget, det vill säga brandflyget och ambulansflyget ökade med hela 260 procent.

– Östergötland ska vara tacksamma för brandflyget som utgår från Norrköping Airport. De flög knappt 500 turer i somras och upptäckte cirka 40 mindre bränder som därmed inte hann utvecklas till större skogsbränder. Man ska komma ihåg att andra delar av Sverige hade problem med skogsbränder som inte vi hade, så de gör verkligen nytta. Ambulansflyget gör 20-30 turer varje månad och det kan handla om allt från akuta patienttransporter, organdonationer till akuta operationer eller radioaktivt material till röntgenutrustning, säger Matsson.

Skolflyg, militärflyg och privatflyget låg på något högre nivåer än 2017.

Hur ser utsikterna för 2019 ut?

–  Det är för tidigt på året att säga. Det hänger på vad flygbolagen gör. Vi kommer jobba på med det vi kan och hoppas att vi ska kunna hålla ställningarna. Tittar man på charterbolagen så har de utökat sin kapacitet under 2019 vilket borgar för att det ska bli ett bättre år för dem.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om