Inte så bra med säkerheten på bussar
Buss är det säkraste transportslaget på väg - ändå klarar bara 15 procent av bussföretagen i landet NTF:s kriterier för en "säker bussresa". Det visar en studie som genomförts av NTF Konsument.I Östergötland är andelen godkända företag bättre än landet som helhet, 28 procent.
En bussolycka med en danskregistrerad buss i februari i år. Foto: Scanpix
Foto: Fotograf saknas!
NTF:s länsförbund har kontaktat cirka 900 bussföretag över hela landet. Cirka 600 svarade på frågor om hur trafiksäkerheten hanteras. I Östergötland svarade 38 företag.
För att företaget ska godkännas, enligt NTF:s kriterier, krävs att företaget ska ha en trafiksäkerhetspolicy och chaufförer som har någon typ av trafiksäkerhetsutbildning. Dessutom ska de ha en trafiksäkerhetsgenomgång med resenärerna före resan.
Bussen ska vara utrustad med en godkänd hastighetsregulator inställd på antingen 90 eller 100 km/tim, två- eller trepunktsbälten på samtliga platser, alkolås och ABS-bromsar.
Bussbranschen har idag ett helt annat fokus på trafiksäkerhet jämfört med situationen för några år sedan, konstaterar NTF. Nära 80 procent av företagen i studien har en egen trafiksäkerhetspolicy. I Östergötlands län är siffrorna tyvärr sämre, 56 procent.
- Det är viktigt att ta sin policy på allvar. Tyvärr visar våra mätningar, under senare år, att alltför många bryter mer eller mindre systematiskt mot hastighetsgränserna, säger Cege Sjöström. Höga hastigheter bidrar till att förvärra konsekvenserna av en olycka.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!