Bröderna Edstrand - ett företag som bara växer
Härifrån utgår dagliga leveranser till hela landet. Med i snitt ett 35-tal lastbilar, som för med sig 600-700 ton stål och metaller per dygn.Bröderna Edstrand ingår i en koncern, som nu verkar i tio länder. Med, för Sveriges del, det logistiska navet beläget i Norrköping.Enbart det senaste året har ett 15-tal personer nyanställts. När man nu bygger till ska ytterligare något tiotal få jobb här.
I 25 år har Curt Carlsson jobbat bland balkar och profiler hos Bröderna Edstrand. Under den tiden har verksamheten hunnit förändras en hel del sedan starten 1885. Foto: Anita Kjellberg
Foto:
Utan här ligger Bröderna Edstrands stora anläggning lite för sig invid Lindökanalen, inpå 80-talet hade den också egen kaj och kran. Och detta är på den obebodda sidan av Kanalgatan, med Lindöskolan inom synhåll. Här slog sig Edstrands ner år 1968.
Och jodå, nog var det två bröder Edstrand som grundade företaget. Redan då, i Malmö år 1885, var det också grossisthandel med stål och metaller man ägnade sig åt.
Följt med tiden
Kontinuiteten är imponerande, men man har också följt med sin tid. Lagerhållningen har allt mer kompletterats med en servicedel, som innebär vidareförädling av produkterna.
Vi traskar runt i anläggningen, genom de båda gamla hallarna på 35.000 resp 10.000 kvm och genom skelettet av den nya, vilken nu som bäst tar form i en investering på 45 milj kr. Den blir på 7.500 kvm och får liksom de båda äldre hallarna järnvägsspår ända fram.
Här likaväl som där ska både lagerhållning och produktförädling ske. För rostfritt och aluminium är Norrköping centrallager för hela Sverige. Klart större till volymen är dock stålprodukter av olika slag. Hit ska nu också föras hanteringen av specialstål, som hittills ombesörjts i Jönköping.
Traverslyft
Vi passerar stora mängder stål; i form av stång, balk, plåt, rör. Traverser lyfter tonvis i taget (några mänskliga lyft förekommer här inte längre). I maskiner kapas, borras och rostskyddsmålas materialet. Grovplåt skärs till.
Sådant, som blir över i produktionen, samlas ihop - stålspån, allsköns skrot. Sorteras i fraktioner, säljs till återvinning. Hos Bröderna Edstrand återvinns i stort sett allt.
lkanfjk
I tidens melodi ingår också, att produkterna formas till exakt så som kunderna vill ha dem. Kunskapsinnehållet ökar, och det är också i just den utvecklingen som framtiden ligger. När nu konkurrensen hårdnar, och både Kina och Indien är på väg ut på världsmarknaden med sina avsevärt lägre stålpriser.
- Rent strategiskt fokuserar vi oerhört kraftigt på att öka mervärdet. Alla investeringar fokuserar på ökad produktionsvärde. Nya maskiner, eller hitta nya produktionsmoment, säger logistikchefen Henrik Fries.
- Det handlar om att göra något annat än bara sälja från lagerhyllan. Att bearbeta produkten, eller erbjuda annan typ av service.
Kreativt
- Vi ser framför oss behoven av kompetenslyft inom företaget. Då inte bara för att hantera produktionen, utan också för att kunna identifiera vad kunderna håller på med och omsätta det i någon form av kreativ verksamhet.
"Kreativ verksamhet" - ja, sannerligen! Lager är inte alls vad de har varit - ställen där allt gick sin invanda gång, och prylarna låg kvar på sina hyllor år ut och år in. Nej, numera är det snabb omsättning som gäller. Kunder, som beställer på eftermiddagen, får leveransen redan nästa dag.
Vi ser balkar, profiler och allt vad det nu är ligga där staplat i enorma lagerlokaler. Ser kassetter fyllas med stångstål och annat upp till flera ton, och sedan plockas samman till kvällens lastning. Då samlas lastbilarna här för att tidigt morgonen därpå ge sig iväg mot sina destinationer.
Nya marknader
Kunderna är företag inom verkstads- och byggbranschen (armerat stål, armeringsmattor). Sverige är alltjämt huvudmarknaden, men problemet är att här inte längre sker någon tillväxt. För att överleva i hårdnande konkurrens har företaget tvingats söka sig till nya marknader.
Dessa återfinns då i hög grad på andra sidan Östersjön - i Finland (där man på 90-talet gick ihop med en stort företag i samma bransch), baltiska stater, Ryssland (där man nu etablerat sig i själva S:t Petersburg).
Järnväg och bil
Utvecklingen har gått snabbt, för så sent som för tio år sedan var Bröderna Edstrand ett helt svenskbaserat företag. I det nya, större sammanhanget ingår man numera i BE Group. Nu genomförs en koncentration till Malmö, Göteborg och Norrköping, medan verksamheten avvecklas på tre andra orter.
Via Norrköpings hamn tas några större laster in per år. Men 80 procent av tillförseln sker via egna järnvägsslingan (12-15 vagnar per dygn), medan utförseln till 100 procent görs med lastbilar. I egen ägo, likaväl som inhyrda - och alla är de gulmålade.
Huvudkontoret förblir i Malmö. Men även i Norrköping växer verksamheten stadigt till.
- För tio år sedan var vi 60 anställda här, nu är vi 125. Under det närmaste året kommer vi att anställa ännu ett tiotal, säger Henrik Fries.