Under 2018 ökade koldioxidutsläppen från de tunga lastbilarna i Östergötland med totalt 12 000 ton, motsvarande 10,1 procent, jämfört med 2017.
Detta trots att lastbilarna bara körde 5,3 procent fler mil.
Orsaken, menar SEKAB, är att fler gått tillbaka från biodrivmedel till fossil diesel.
– Fungerande transporter är helt nödvändiga för ett fungerande samhälle, men transporternas klimatpåverkan måste minska. Förra årets utveckling är därför katastrofal, vi behöver snabba på omställningen till biodrivmedel om vi ska ha en chans att nå målet om en fossiloberoende fordonsflotta 2030, säger Lena Nordgren, biodrivmedelsexpert på SEKAB i ett pressmeddelande.
Utsläppen påverkas främst av hur långt lastbilarna kör, hur effektiva motorerna är samt vilket drivmedel som används.
– Alla hållbara biodrivmedel behövs för att vi ska klara omställningen. EU behöver därför säkerställa att tillgången är god och att priset på biodrivmedel även på lång sikt är konkurrenskraftigt med de fossila alternativen. Det kan göras genom att öppna för långsiktiga styrmedel som skattelättnader och tillåta ökad användning av hållbara grödebaserade drivmedel, säger Lena Nordgren.