Kall arbetsplats på spårvagnarna

Spårvagnsförarna i Norrköping , tvingades stå i en öppen framdel första åren.Väl påpälsade kan man förstå...

Två spårvagnar på väg vid Stortorget i Norrrköping omkring år 1905. Observera att förarplatsen är öppen.

Två spårvagnar på väg vid Stortorget i Norrrköping omkring år 1905. Observera att förarplatsen är öppen.

Foto: Privat

Norrköpings kommun2019-12-08 14:00

Bild från förr

Enligt baksidan på det här vykortet, är bilden på spårvagnarna tagits omkring 1905. Ett vykort som kommer från Söderköpingsbon Kjell Jonassons stora samling vykort.

Vid den tiden hade spårvagnarna just börjat rulla i Norrköping och av de 12 första vagnarna, är det vagn nummer 2 och vagn nummer 8 som förevigats på den här bilden.

Vykortet ingår i en serie vykort i ett samarbete mellan Svenska Spårvägssällskapet och Svenska Järnvägsklubben.

Nämnas kan att det var 1902 som Norrköpings stad ingick ett avtal med AEG om anläggande av ett elektricitetsverk och en spårväg till en kostnad av 1,2 miljoner kronor. AEG byggde systemet och de 12 spårvagnarna kom från ASEA. Av dessa vagnar finns en vagn kvar som museivagn, "Gamla Ettan".

Ända sedan början har spårvagnarna varit gula, en färg som även återfanns på flera byggnader i Norrköping och därför har kallats Norrköpingsgult. När Östgötatrafiken i början av 1990-talet ville samordna färgerna på sin trafik genom att ge spårvagnarna en röd färg i bakdelen uppstod något av en folkstorm. 

Stadens första spårväg sträckte sig som en åtta på 4 km enkelspår. Från korsningen Drottninggatan-Trädgårdsgatan vid Rådhuset går linjen österut förbi Nya torget till Skepparegatan, som den följer till Stortorget. Sedan kommer vagnarna in på Nygatan. Vid Söder Tull svängde vagnarna norrut för att följa Drottninggatan till Centralstationen. Spåren löper parallellt med Norra Promenaden och vid Norr Tull vidare söderut på Kungsgatan. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!