Glasblåsaren står modell på Nationalmuseum

Med valkiga nävar blev glasblåsaren Birger Karlsson en skulptur som köpts av Nationalmuseum. "Det är kul och smickrande."

Nationalmuseum har köpt två av konstnären Rasmus Nossbrings glasskulpturer. Den ena heter "16.04 (flest förhårdnader vinner)" och föreställer glasblåsaren Birger Karlsson på Reijmyre glasbruk.

– Jag har valkarna kvar fast jag blev pensionär för två år sedan. Men jag jobbar när det behövs, det brukar bli någon dag i veckan, säger Birger Karlsson.

Skulpturen är cirka 45 cm hög och är redan på plats på museet.

– Jag hade ingen aning om att han hade gjort skulpturerna, och att en föreställde mig. Men jag pratade med Rasmus förra veckan när jag fick reda på det. Till våren ska jag åka till Stockholm och hälsa på honom och gå på Nationalmuseum. Det är alltid roligt när det händer grejer.

Skulpturen ingår i en grupp om fem som Rasmus Nossbring gjorde som examensarbete på Konstfack 2017. Det är porträtt av hans tidigare arbetskamrater på Reijmyre glasbruk dit han kom som skoltrött 15-åring.

– Han hade hantverket i nävarna och kom snart in i jobbet. Jag hjälpte honom så mycket jag kunde.

Skulpturens namn är klockslaget då en vardaglig syssla för mannen i fråga äger rum. Birger Karlsson var alltid först in och ut ur duschen efter jobbet, och medan han torkade masserade han sina valkiga händer. Händer som han var stolt över och gärna visade.

– Jag ser ut som ET, men valkarna i händerna är mina, säger Birger.

Två av verken i skulpturgruppen "De som väntar" har förvärvats av Nationalmuseum. Den andra heter "19.43 (två fåglar, en sten)" och avbildar en man med soppåsar.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!

Ämnen du kan följa