De förstår vad som krävs för att få ett jobb

Emil Nilsson vid sin svarv en kväll i januari på CNG.

Emil Nilsson vid sin svarv en kväll i januari på CNG.

Foto: Widar Andersson

Krönika2021-01-29 12:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Del två av reportaget från CNG: s industriskola för vuxna. Del 1 var i Folkbladet 22 januari.

På Curt Nicolin gymnasiet finns sedan tre år tillbaka en industriskola för vuxna på kvällstid. Gymnasiet arbetar på uppdrag av Finspång kommun. När jag åkt eller gått förbi skolan på kvällstid så har jag sett att det varit full aktivitet inne i verkstaden. En kväll här på det nya året klev jag in i verkstaden och stod snart vid en arbetsbänk tillsammans med lärarna Jonny Andersson och Patrik Pettersson. Båda två har långa erfarenheter från Finspångs rika industriliv.

– Det enkla svaret är väl att det går väldigt bra. Intresset är mycket stort både från CNG: s ägarföretag där eleverna praktiserar och flera senare får bra arbeten och från studieintresserade människor, sa Patrik Pettersson vid mitt besök.

Medelåldern på eleverna är runt 25 år. I början var nyanlända invandrare i klar majoritet. Sista året har det kommit fler svenskar; främst unga män som av olika anledningar inte har några fullföljda gymnasiestudier i bagaget och som heller inte har någon arbetslivserfarenhet att tala om.

– Vi har också elever som går vår fyrtioveckors kurs för att sadla om och byta spår i arbetslivet. Vi har till exempel haft kvinnor som gått vidare till industrijobb efter att ha arbetat flera år i vården. En av de härligaste sakerna med vårt arbete är att få uppleva glädjen när människor som knappt har varit inne i en verkstad, plötsligt upptäcker att de är riktigt duktiga på att svetsa och svarva. Vi har haft flera sådana riktiga guldkorn här, berättade Jonny Andersson.

Jag fick en liten pratstund med eleven Emil Nilsson från Finspång som stod vid en svarv. Han är 20 år gammal och började på industriskolan den 7 september förra året. Han har gått igenom de flesta av de åtta olika kurserna som ingår i den 40 veckor långa utbildningen.

– Det jag framförallt siktar på och hoppas på är en fast anställning. Jag är inte kräsen, alla måste börja någonstans och sedan försöka arbeta sig uppåt, sa Emil Nilsson till mig.

Emils stora intresse är fordon. Han har en gammal Saab som han skruvar på så ofta han kan. Emil kom inte in på fordonsprogrammet på Bråvallagymnasiet dit han sökte sig efter grundskolan.

– Jag kom in på transportprogrammet istället. Men det var inte det jag ville. Så gick jag ett program för att läsa upp betygen men jag skötte inte det på ett bra sätt, närvaron var dålig så det blev inget. Och sedan har jag sökt en massa jobb utan att få ett enda påhugg. Nu har jag ju fattat på allvar att jag måste ha en utbildning om jag ska kunna få något jobb, sa Emil Nilsson till mig och han såg verkligen ut att mena varje ord.

Som lärarna Jonny och Patrik berättat för mig så är inte elevernas ord om vad de vill och måste så där jätteintressanta i början av utbildningen. Eleverna visar med sina handlingar om de är seriöst intresserade av att försöka få ett bra arbete i industrin.

– Det handlar om att komma i tid, om att göra sina uppgifter rätt och korrekt och om att fungera tillsammans med andra i ett skiftlag eller var de än börjar arbeta, sa Patrik Pettersson.

En av kurserna på industriskolan är programmering. Jag bytte några ord med eleverna Mundher Firas, Rohullah Amiri och Pierre Abyad som satt med simulatorprogram där de ”nästan på riktigt” programmerar CNC-svarvar för att skära ut verktyg eller maskindelar. På tavlan hade läraren Jonny Andersson ritat upp de koder som styr programmeringen.

– I varje kurs startar vi från grunden så att eleverna vet vad de supermoderna fräsarna gör och hur koderna fungerar, förklarade Jonny.

Att kunna förstå och att göra sig förstådd på svenska är en förutsättning för de allra flesta arbeten. Det vet eleverna. De är vuxna och de förstår vad som krävs om drömmen om ett jobb ska gå i uppfyllelse. 

Man blir inte svetsare eller svarvare eller något annat yrke genom att gå industriskolan på CNG. Det man däremot får är vissa färdigheter, kunskaper och insikter om dagens industriarbeten. Patrik Pettersson skulle gärna se att CNG byggde på med att också kunna utbilda för så kallade ”gröna kort” för till exempel CNC.

– Vi kan ju redan idag skräddarsy vissa utbildningsmoment för vissa elever som ska ut och jobba på företag som vill ha just den eller den kompetensen. Att utbilda för behörighet/gröna kort skulle ge ännu fler chansen till ett bra jobb, sa Patrik Pettersson. 

Det vore toppen. Då kunde vi ha ett nattskift här också och verkligen använda den här fina verkstaden till max, sa Jonny Andersson med ett skratt. 

Karta: Curt Nicolin Gymnasiet AB