Detta är ett annonssamarbete

Överdrivet dataspelande ökar risken för spelproblem och depression

10 december 2021 13:57

Swelogs, Swedish longitudinal gambling study, är en av världens längsta och mest omfattande studie när det kommer till sambandet mellan spel om pengar och folkhälsan. Studien omfattas av två delar där den senaste gäller för åren 2015-2018.

Studien visade på ett tydligt samband mellan ett dagligt dataspelande och problemspelande när det kommer till spel om pengar. Bland de som spelar dataspel dagligen är andelen med ett problemspelande tre gånger högre än bland de som spelar dataspel mer sällan.

Studien visar också att de män som ägnade sig åt dagligt dataspelande år 2015 tre år senare (2018) hade gett sig in i spel om pengar med hög riskfaktor. Det kan exempelvis vara spel på casino utan svensk licens som du kan läsa mer om här.

Mer än hälften av alla barn och unga spelar dataspel  

År 2018 var det mer än 50 procent av alla barn och ungdomar som ägnade sig åt dataspel. Bland 9-12-åringar var andelen dataspelande ännu högre, närmare 79 procent.

Bland 9-12-åringar var dataspelande ganska jämnt fördelat mellan killar och tjejer. I de högre åldrarna spelade killarna både oftare och längre tid per dag än tjejerna. Den grupp som sticker ut mest är killar mellan 12-14 år som ägnar mer än tre timmar dagligen åt dataspelande.

Casinoliknande inslag i dataspel

Många dataspel innehåller idag inslag som påminner om sådana som förekommer vid spel om pengar, exempelvis spelautomater. Att spela på dessa kostar oftast inga pengar i dataspelen, men de kan vara en bidragande faktor till normaliserandet av spel om pengar.

Så kallade loot-lådor är också ett vanligt fenomen i olika dataspel. Dessa är däremot inte gratis utan måste köpas för pengar. Något som är relativt smidigt då köpet enkelt genomförs med ett bankkort, precis som alla andra internetköp.

Loot-lådorna skulle kunna liknas vid ett lotteri eftersom innehållet i lådorna är slumpmässigt utvalt. Innehållet är alltså hemligt och kan i de allra bästa fall vara något som förhöjer spelupplevelsen markant.

Men precis som vanliga lotterispel så är sannolikheten för detta inte särskilt hög och ett loot-lådeköp innebär ofta en besvikelse för spelarna.

I Swelogs studie kunde man också se ett andelen som hade spelat spel om pengar var betydligt högre bland de som även hade köpt loot-lådor i dataspel. Detta gällde främst

bland unga mellan 16–17 år där andelen var dubbelt så hög (27 procent) än bland de som inte hade köpt loot-lådor.

Spel om pengar inom e-sport

E-sport är också ett stort intresse bland unga som tycks öka för varje år. E-sport går ofta ut på att man tävlar mot varandra i en virtuell miljö i olika dataspel. Matcherna har miljontals tittare som använder sig av gratis streamingtjänster som Yotube och Twitch. 

Det ökade intresset för E-sport har gjort att även spelbolag som Unibet, Bet365, med flera numera erhåller betting-spel på e-sportsmatcher. Detta är spelbolag med svensk licens som också följer kravet på 18-årsgräns och registrering med bank-id.

Trots detta är andelen gymnasie- och högstadieelever som spelar om pengar i form av betting på e-sportsmatcher mycket hög. I CAN:s drogvaneundersökning från 2019 svarade 35 procent av eleverna i årskurs 9, respektive 29 procent av eleverna i årskurs 2 på gymnasiet att de hade satsat pengar på e-sportsmatcher. 

På många dataspelssajter kan man utöver köpa och spela spel även betta på matcher inom e-sport samt köpa, byta och sälja så kallade items (dataspelsföremål). På den här typen av sajter är det ingen åldersgräns vilket troligtvis är orsaken till att andelen minderåriga som har spelat om pengar på e-sport är så hög.

Dataspelsberoende som diagnos

Sedan 2018 klassar man från världshälsoorganisationen WHO dataspelsberoende som en diagnos. Det handlar då om att man är beroende av tv-, och dataspel eller någon annan form av onlinespel.

För att få diagnosen så måste man ha haft problem i minst ett år där ett spelberoendet kännetecknas utifrån att man;

●  har dålig kontroll över sitt spelande.

●  prioriterar spelandet framför andra intressen och dagssysslor.

●  fortsätter med sitt spelande trots negativa konsekvenser av det.

Dataspelandet påverkar hälsa och relationer

I Swelogs har man också sett tydliga kopplingar mellan datorspelande och psykisk ohälsa i form av depression eller ångest. De som har ett överdrivet spelande har dessutom ofta problem med den fysiska hälsan på grund av för mycket stillasittande och många lider även av sömnbrist.

 Detta i sin tur leder ofta till problem i skolan där man har svårt att fokusera. Många har delvis även svårigheter med sociala relationer då dataspelandet gör att man mer sällan deltar i sociala sammanhang och istället tenderar att isolera sig.

 För att råda bukt på problem kopplade till ungas datorspelande har Sveriges länsstyrelser sedan en tid tillbaka arbetat fram ett utbildningsmaterial i form av filmer och diskussionsunderlag.

 Materialet riktar sig till föräldrar och till de som arbetar med barn i sin yrkesprofession och syftar till att fungera som ett kunskapsstöd vid diskussioner kring skärmtid och spelande i olika former. Du kan ta del av materialet på den här länken.

Från

Goplay.se