Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Samarbeta eller dö

Foto: ANDERS WIKLUND / SCANPIX

Norrköping2007-10-04 01:07
Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
För ett par veckor sedan kom en statlig utredare ut med en lista med förslag på strategiska hamnar. Förra veckan presenterade Banverket en lista över strategiska kombiterminaler. Och i går kom Christina Rogestam med sitt förslag till statlig ranking av strategiska flygplatser.Statens budskap till Norrköping/Linköping är övertydligt: Samarbeta eller dö.Ledare
Gör regeringen som Rogestam vill så blir Norrköpings flygplats helt utan statligt stöd medan Linköpings flygplats endast erbjuds 25 procents täckning av underskottet. I praktiken innebär det en kännbar neddragning av dagens statsbidrag till flygplatsen i Linköping.Kommunalråden i de båda östgötametropolerna bör svara positivt på statens krav på strukturrationalisering. Nu finns en gyllene chans att skapa ett verkligt och nyttigt samarbete mellan städerna. Det lokalpolitikerna inte lyckats klara av på egen hand kanske kan bli verklighet nu när staten skruvar åt tumskruvarna?I sin utredning skriver Rogestam: "Om Norrköping väljer att även fortsättningsvis bedriva flygplatsverksamhet anser jag att det mot bakgrund av bland annat samarbetet mellan Linköping och Norrköping kring den fjärde storstadsregionen vore värdefullt om trafiken vid de båda flygplatserna samordnades."Hon pekar ut två möjliga alternativ. Antingen kan tidtabeller och marktransporter samordnas på ett effektivt sätt. En annan möjlighet skulle kunna vara, skriver Christina Rogestam "att driften av de båda flygplatserna läggs i ett gemensamt bolag samtidigt som ägandet av infrastrukturen ligger kvar hos de nuvarande ägarna." nn Den fjärde storstadsregionen bör självklart ta ett gemensamt ansvar för att regionen har tillgång till affärsflyg med attraktiva utrikesavgångar.
Oavsett om Norrköping
fortsätter med någon form av flygverksamhet på Kungsängen eller ej, så är ett samägt flygbolag definitivt den bästa lösningen. Det vore också mycket märkligt om Saab - som äger flygplatsen i Linköping - skulle ha några affärsmässiga invändningar mot en sådan konstruktion.Det är inte bara på flygfälten som staten sätter press på den fjärde storstadsregionen. Norrköpings hamn har visserligen utpekats som "strategisk hamn" av riksintresse. Men hamnen har problem. Dels ställer sig Banverket kallsinnigt till att bygga den järnvägsstump - Kardonbanan - som behövs för att förbinda hamnens omlastnings/kombiterminal direkt med stambanan. Utan en sådan direktförbindelse hämmas hamnens utvecklingsmöjligheter allvarligt. Dels har det privata näringslivet - främst Lantmännen och Holmen - nyligen gått ur Hamnbolaget. Norrköpings kommun är därmed ensamägare av hamnen, vilket är en tung uppgift för en relativt liten stad som Norrköping.nn Norrköpings hamn är mycket viktig också för Linköpings utveckling. Det vore sakligt och politiskt rationellt om Linköping köpte in sig i hamnen, tog plats i styrelsen för bolaget och skuldra vid skuldra med Norrköping engagerade sig i striden för kombiterminalen.
Staten vill pressa fram
en rationalisering i Sveriges regionala transport- och logistikstruktur. Det gör staten rätt i. De kommuner och regioner som inte förmår att svara upp mot kraven - som sitter fast i gamla strukturer - kommer att konkurreras ut.De som menar allvar med fjärde storstadsregionen ska därför agera nu.
Läs mer om