Träffsäkert drama

Mästare på gråskalor gör Farhadi återigen film färgad av livet och samhällets komplexitet. Spännande, berörande, imponerande. Som vanligt.

24 mars 2017 09:00

Asghar Farhadi är mannen bakom "Nader och Simin - En separation". En av de mest framgångsrika filmerna från Iran. Farhadi har på sitt eget sätt förnyat iransk film efter storheter som Makhmalbaf, Kiarostami och Panahi. Medan dessa tre och andra i deras sfär gjorde utmanande konst har Farhadi istället varit mer traditionell i sin dramaturgi och sitt skapande. Det som kanske blir mer nyskapande är att iransk film tidigare inte varit som bäst i den form Farhadi arbetar i. Han har lyckats med bedriften att göra mer tillgängliga verk utan att brista i kvalitet. Jag säger inte att någon av stilen är bättre eller sämre utan att Farhadi bidragit med något eget. Och ack så skickligt han gör det, ideligen.

Rana och Emad är ett par som blir tvungna att flytta från sitt hem när husets fasad börjar spricka. De hittar ett tillfälligt boende via en teatervän och blir offer för de osynliga efterlämningar som tidigare hyresgästen lämnat kvar. En tragedi drabbar paret som tynger deras liv framåt. Parallellt med den historien spelar de båda i en uppsättning av Arthur Millers "Death Of A Salesman". Emad är även lärare på högstadiet, relationen med studenterna ger en annan dimension.

Regissör Asghar Farhadis stora styrka är att han är en mästare på gråskalor. Godhet och ondska är tänjbara egenskaper. Människorna i hans filmer är ofta offer och förövare på samma gång. Som tittare kan det vara frustrerande och samtidigt befriande. De som våldför sig på andra har baggage som tvingat in dem i hörn. Dessa oaktsamheter spricker in i andras liv, där de är mest sårbara. Vägen till helvetet är kantad av goda föresatser sägs det, Asghar Farhadis historier utgår till stora delen från premissen.

"The Salesman" skiljer sig från utmärkta "Nader och Simin - En separation" i perspektiv. Här är en mer personlig aspekt framträdande. I "En separation" lyste samhällskritiken fram på ett mer tydligt sätt. Fortfarande har Asghar Farhadi inte alls släppt taget om sådan synvinkel, men "The Salesman" är mer intim. Exempelvis har Teheran blivit krympt, storstadskänslan närvarande i "En separation" saknas.

Filmen har en hisnande klimaxscen där det bästa från Farhadi imploderar. En hämnd som är på väg att förgöra Rana och Emad vänder och vrider på skuldperspektiven. Scenen driver fram tårarna och trycker på delarna som skaver mest. Det gör ont, en smärta du vill känna eftersom den är rättmätig och verklig. "The Salesman" är nervig, engagerande, välspelad, imponerande, berörande, tankeväckande. Missa inte.

Film

The Salesman

Cnema

Regi: Asghar Farhadi

I rollerna: Shahab Hosseini, Taraneh Alidoosti, Babak Karimi, Mina Sadati m fl.

Betyg: * * * *

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Setareh Yousefi