Den redbare baronen i Åtvidaberg

Adelsnäs strax utanför Åtvidaberg var Theodor Adelswärds bostad från 1920 och framåt.

Recension2020-07-24 08:00

Ny bok

Anders Johnson är en av Sveriges i särklass mest produktiva författare. Han har skrivit och/eller medverkat i minst 150 böcker. Johnsons nisch är ekonomisk och politisk historia; inte så sällan kopplat till specifika företag och personer. Nyligen gav han ut boken "Baronen" på Carlssons förlag. Huvudperson är Theodor Adelswärd som levde mellan 1860 och 1929. År 1900 tog han över ledarskapet i Baroniet Adelswärd i Åtvidaberg, en verksamhet som varit i familjens ägo sedan 1783 då Baroniet - Sveriges enda förövrigt - instiftades genom godkännande av Kunglig majestät.Bokens underrubrik är "Entreprenören, samhällsbyggaren, politikern."

Boken om Theodor Adelswärd är ett mästerverk till tegelsten. Den dramatiska samtiden är hela tiden närvarande och Adelswärds tre världar av företagande, samhällsengagemang och politik går ut och in i varandra. Under sju generationer - fram till 1903 - bedrev släkten kopparproduktion i Åtvidaberg. När Theodor tillträdde år 1900 var det svåra och besvärliga tider - ordet "konkurs" var närvarande i environgerna. Baronen redde dock ut problemen och stakade ut delvis nya affärsområden för baroniet.

Anders Johnsons bok erbjuder många läsarter. Han borrar sig bakåt i historien till 1348 då "Åtvid" är belagt som namn på en "by med omgivande socken."  Från år 1413 finns ett privilegiebrev för kopparbrytning i Åtvidaberg. Rättigheterna för kopparbrytningen i Åtvidaberg motsvarade de privilegier som gällde för Stora Kopparberget i Falun; det gällde således rätten att utnyttja vattenkraft, rätten till skogsfångst och rätten att utföra transporter över annans mark.

Baronerna som gått före Theodor i det Adelswärdska ledet ges också en angelägen och intressant uppmärksamhet av Anders Johnson. Det är spännande att följa hur släkten utvecklas, interagerar i affärer och äktenskap med andra industrifamiljer och släkten runt omkring i Sverige. Den unge Theodor bor för din del under några barndomsår i Himmelstalund i Norrköping där han på någon av stadens små privata skolor blir klasskamrat med snusfabrikören Swartz son Carl; som under ett stormigt halvår 1917 skulle komma att tjänstgöra som statsminister i Sverige.

Theodor Adelswärd skulle själv utses till finansminister i Karl Staafs liberala regering mellan 1911-1914. Sitt stora samhällsbyggarvärv gjorde han nog i Åtvidaberg. Han inrättade ett Folkets Hus och medverkade till Ordenshusets, Missionshusets och Folkparkens förverkligande i Åtvidaberg. Hans valspråk var "Redbarheten hängiven."

Omslaget till Anders Johnsons bok "Baronen"
Karta: Adelsnäs