Radiolyssning ökar i coronakrisen

Det verkar som att coronakrisen får folk att lyssna på mindre musik och mer radio.

Ett sug efter information i kombination med mer stillasittande nämns som troliga anledningar.

Enligt en uträkning av Musikguiden i P3 minskade lyssningen på de 200 mest spelade låtarna på Spotify med 11 procent förra veckan jämfört med tidigare.

Och trenden märks i fler länder. I Italien, som drabbats hårt av coronaviruset, har lyssningen på Spotifys topplåtar minskat med 23 procent sedan landet sattes i karantän, enligt nyhetssajten Quartz.

Jag tror det rena musiklyssnandet sker till stor del när man är ute och rör på sig i offentliga miljöer, eller när man åker kollektivt. En minskning tror jag därför hänger samman med att vi rör oss mindre än vi gjort tidigare, säger musikforskaren Alf Björnberg till Musikguiden i P3.

Samtidigt finns det starka tecken på att musiklyssning i nöjessyfte får kliva åt sidan till förmån för informationsinhämtning i kristider.

Sveriges Radios lyssnare har ökat sin lyssningstid med drygt 7 procent sedan den 9 mars, enligt en ny Sifomätning, skriver Dagens Nyheter.

P4 och P1 har åtnjutit den största ökningen.

Vi går uppåt på alla våra plattformar. Det linjära lyssnandet ökar rejält. Samtidigt märker vi också att allt fler laddar ner vår app, säger Sveriges Radios vd Cilla Benkö till Dagens Nyheter.

Benkö säger även att statistiken visar att efterfrågan på nyheter på andra språk än svenska och engelska har ökat markant.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!

Ämnen du kan följa