När kylan slår till kommer elbilarna att stå stilla

Miljöpartiet med sina "stjärnskott" Märta Stenevi och Per Bolund i spetsen har fått totalt spel med sin härskarteknik.

Märta Stenevi är språkrör för Miljöpartiet och statsråd och får kritik i denna debattartikel.

Märta Stenevi är språkrör för Miljöpartiet och statsråd och får kritik i denna debattartikel.

Foto: TT

Debatt2021-11-28 07:55
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Alltså, hur i helsike kan  Miljöpartiet och regeringen få begå detta gigantiska bedrägeri mot alla bilägare vars bilar har bensin eller diesel som drivmedel? Etanol kostar max fem kronor litern att tillverka, men ändå lägger dom på skatt på den skattebefriade etanolen. Hur hög tillverkningskostnaden är på biodiesel vill jag låta vara osagt, men den beskattas ändå fullt ut. Beskattningen är mycket hög medan energin i de beskattade bränslesorterna är mycket låg. Vilket leder till att förbrukningen och utsläppen ökar. Här är vad som finns på marknaden idag:

Produktnamn: Bensin 95/E10 Pris: 18,19 kronor per liter. Tillsats 10 procent skattebefriad etanol till årsskiftet 2021/22.

Produktnamn: E85 Pris: 19,28 kronor litern.Tillsats 15 procent bensin 95oktan. 85 procent skattebefriad etanol till årsskiftet 2021/22.

Produktnamn: Bensin 98 Pris: 18,99 kronor litern. 98 oktan är också väldigt dyrt med skattepåslag med 65 procent eller mer, men, det är ändå det enda alternativet om inte bilarna skall få en  virvel i tanken vid gaspådrag, som blir effekten med det energifattiga "biobränslet".

Produktnamn: Diesel/ tillsatt biodiesel. Pris: 19,07 kronor litern. Tillsats 10 procent skattebefriad biodiesel till årsskiftet 2021/22.

Beslutsfattare som Per Bolund och Märta Stenevi är naturligtvis fullt medvetna om att både etanol och biodiesel är enormt energifattiga bränsle, vilket resulterar i att bilarna drar betydligt mer bränsle än vad de annars skulle göra. Ta till  exempel min bil som tidigare, med det gamla bränslet 95 oktan, drog cirka 5,5-6,0 deciliter per mil men som nu drar mellan 7,5-8 deciliter 95/E10 per mil. 

Ändå köper jag bensintillsats, där en flaska räcker till 70 liter bensin, allt i syfte att få mer energi i den magra bensinen. Nu har Miljöpartiet lyckats driva igenom dessa enorma skattehöjningar för att de inbillar sig att folk hellre skall satsa på de sanslöst dyra elbilarna, där bara tillverkningen av batterierna sprider ut gigantiska mängder miljögifter. Inte nog med det, det är hundratusentals barnarbetare som under slavliknande former tvingas gräva fram jordartsmetallerna till dessa batterier. En gigantisk miljökatastrof är under uppsegling samt en vinter som kommer att ställa tusentals elbilar längs vägarna när kylan slår till.

Per Bolund är språkrör, statsråd och föremål för kritik från debattören Lennart Strandesjö.
Per Bolund är språkrör, statsråd och föremål för kritik från debattören Lennart Strandesjö.