Sedan premiären har åtminstone en ID.3:a om dagen rullats ut från Söderbergs Bil. Intresset för vad som kan ses som startskottet för en ny epok av elbilar har varit stort, berättar Carl Bergström som är säljare på Söderbergs.
– Det har varit jättestort intresse. De första veckorna var det allt vi pratade om här i huset, säger han.
Och det kanske inte är så konstigt. Syftet med ID.-familjen är nämligen att revolutionera marknaden.
– Det har lagts otroligt mycket resurser på att ta fram den här bilen och den största skillnaden mot Volkswagens tidigare elbilar är att ID.-bilarna byggts från grunden för att vara just elbilar.
Vad ger det för fördelar?
– Det ger mängder med fördelar. Utrymmena är anpassade på ett helt annat sätt. Det ger samma mått som en vanlig bil utvändigt, men innermåtten kan utnyttjas bättre. Batteriet placeras bättre och motorn blir mindre, delarna blir färre helt enkelt vilket resulterar i en rymligare bil.
Liksom alla elbilar går ID.3:an väldigt tyst. Den är mer uppkopplad och levererar till exempel automatiska uppdateringar.
– Det är en smart bil som du bland annat kan prata med och ge instruktioner. "Hej ID, jag fryser om fötterna", så riktar den värmen mot fötterna. Dessutom finns mängder av andra finesser som att den till exempel skannar av omgivningar och hittar närmsta laddstolpe.
De vanligaste frågorna som Carl får av elbilsspekulanter är de om laddmöjligheter och räckvidd. Med testvinnande ID.3:an når man 54 mil, alltså mycket längre än de flesta åker med bilen dagligdags.
– Att ladda upp batteriet till 80 procent tar bara 30 minuter, så om man åker en längre sträcka brukar det ändå vara läge för en fikapaus.
Av försäljningen på Söderbergs att döma tycks allt fler Norrköpingsbor börja upptäcka elbilens fördelar.
– Dels är det de som gör det för miljön, dels de med stort teknikintresse och dels de som ser en ekonomisk vinst, säger Carl och påpekar att förbrukningskostnaden landar på mindre än en tredjedel i jämförelse med en bränsledriven bil – den något högre inköpskostnaden tjänar man därmed in ganska snart.
Och den som sneglar på en bil ur ID.-familjen av miljöskäl, har goda skäl att investera i ett exemplar. När ID.-bilarna når Söderbergs är de nämligen helt koldioxidneutrala.
– Där har Volkswagen använt sig av dels förnybar energi för att producera den och kompenserar för det som inte går – hela kedjan igenom.
I dagarna gör nästa bil i ID.-familjen entré på marknaden. Nu som SUV-variant.
– Nya ID.4 kombinerar det bästa från två världar. Mångsidigheten hos en modern SUV och miljömässigt hållbar prestanda hos en elbil. Den finns redan för beställning, säger Carl Bergström.