Europas billigaste miljöbil är på väg
Egentligen skulle den här bilen aldrig ha kommit till Sverige. Dacia Sandero var enbart avsedd för de gamla öststaterna, Nordafrika och Brasilien. Men trycket från konsumenterna blev för högt - nu är Europas billigaste miljöbil på väg hit.
Ingen lyx och ingen flärd på insidan av Dacia Sandero, men förarplatsen är okay och klädseln riktigt snygg - i alla fall i provbilen.
Foto: Rolf Gildenlöw
Provbilen kom nämligen ur en förserie som inte var E85-anpassad. Den gick knappt att starta med etanol i tanken och skuttade fram som en skadeskjuten kråka. Av detta lärde jag mig att inte laborera med sprit i bilar som inte är modifierade för alkohol i tanken. Dacia Sandero är överraskande rymlig, överraskande tyst i landsvägsfart och känns överraskande välbyggd. Den är också överraskande snygg för att vara en lågprisbil. Och för den som slår till och köper innan miljöbilspremien blir indragen är den också överraskande prisvärd. En sprillans ny bil för 79 000 kronor! Visst, det känns lite spartanskt. Vissa plastdetaljer har mer än lovligt dålig finish, motorn är trött och köregenskaperna sävliga - men kolla priset en gång till! Och vill du lyxa till det så finns det en hyggligt generös tillbehörslista. Enda svagheten är att ordet antisladd inte finns med på den listan. Dacia Sandero är heller inte krocktestad av EuroNcap och storasyskonet Dacia Logan fick bara tre stjärnor. Jag har en grinig rygg som brukar göra sig påmind vid längre bilfärder i dåliga stolar, men jag har gjort etapper på 30-40 mil i den här kärran utan allt för stora känningar. Svensk motorvägsfart, 110 km/timme, är lagom men sedan börjar det bli surrigt. Jag störs lite av att vindrutetorkarna sveper alldeles för liten del av vindrutan och att innerbackspegeln ständigt vibrerar och gör bakomvarande trafik suddig. Men det verkar snarare bero på att backspegelfästet är klent än på faktiska vibrationer i bilen. Jag kommer på mig själv med att sitta och fundera över vem som sänder ut de klokaste signalerna till omgivningen. Är det jag i min miljöklassade lågprisbil eller han som brakar förbi mig i hög hastighet i en riktigt fet, tysk och bensinsörplande prestigevagn? Även om han har råd med halvmiljonbilen, soppan och eventuella fortkörningsböter undrar jag vem som egentligen har gjort det smartaste bilvalet. Han eller jag? Klart det är jag! Dacia Sandero är antiskrytbilen som du absolut kan åka omkring och skryta med.
Motor: 4-cylindrig tvärställd radmotor med bränsleinsprutning, 1 598 cc, enkel överliggande kamaxel, två ventiler per cylinder. Effekt 87 hk (64 kW) vid 5 500 varv/minut, vridmoment 128 Nm vid 4 000 varv/minut. Chassi: Framhjulsdriven, framvagn med fjäderben, semiindividuell hjulupphängning bak med skruvfjädrar, kuggstångsstyrning med servo, skivbromsar fram och trummor bak. ABS. Mått och vikter: Längd 402, bredd 175, höjd 153, axelavstånd 259 cm. Tjänstevikt 1 036 kilo. Totalvikt 1 536 kilo. Bagage 320-1 200 liter. Släpvagnsvikt 1 100 kilo.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!