Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Ta klimatet på större allvar

Personbilsflottan är en stor utsläppskälla som borde passa bra in i den svenska traditionen av storskaliga och teknikdrivna åtgärder.

Personbilsflottan är en stor utsläppskälla som borde passa bra in i den svenska traditionen av storskaliga och teknikdrivna åtgärder.

Foto: ADAM IHSE / TT

Widar2018-10-12 06:15
Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Det kan vara så att orsaken till att vi inte har mycket till klimatpolitisk debatt är att vi inte har mycket till klimatpolitisk debatt. Det ena ger det andra så att säga. Mönstren känns fastcementerade och endimensionella och överdrivna. Alla - i vart fall en bit högre upp i klimatpolitikens näringskedja - tycks vara trädda på ett och samma snöre.

Häromdagen lyssnade jag på ett inslag på P1-Morgon i radion. En utsänd reporter rapporterade från Bryssel där EU: s miljöministrar hållit möte kvällen före och fattat beslut om ambitionen att koldioxidutsläppen hos nyproducerade bilar ska minska med 35 procent till 2030. Enligt reportern på plats var "miljörörelsen" missnöjd och ville ha betydligt större koldioxidminskningar. Bilindustrin var å sin sida missnöjd av rakt motsatta orsaker enligt radioinslaget. Detta kunde enligt reportern tas som intäkt för att unionens miljöministrar hamnat ganska rätt i sin målsättning. Visserligen lär oss ordspråket att höjden av politisk framgång är att kunna fördela det medborgerliga missnöjet så rättvist som möjligt. Men att jämställa miljörörelsens åsiktsprocesser med bilindustrins tillverkningsprocesser är milt uttryckt inte särskilt jordnära. Det ena är just bara åsikter. Det andra är teknik, ekonomi och företagande direkt på golvet.

Det är viktigt att förstå skillnaden mellan dessa båda aktörer. Annars kan man lätt fastna i någon åsiktsokej men verklighetsfrämmande femårsplan av något slag. Har historien lärt oss något så är det väl just vådan av att fastna i sådana där femårsplaner.

Att lägga stor kraft vid att försöka minska skadliga utsläpp från personbilstrafiken känns rimligt. Enligt uppgifter från EU så står personbilarna för över 50 procent av utsläppen från transportsektorn. Just det där att gå på de stora utsläppskällorna - uppvärmning och elproduktion - är ju något av ett svenskt och industristarkt signum där personbilsflottan kan passa väl in. Politik och pengar kan åstadkomma mycket. Men på sista raden är det teknik - att det är möjligt - som vinner. Den hållningen borde ha fler och bättre härförare. Då kanske vi rentav fick till en klimatpolitisk debatt.

Ledare