Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Statens nya skola

Två statliga nyckelspelare. Skolverkets Anna Ekström och utbildningsdepartementets Gustav Fridolin; hur tänker de om statens roll?

Två statliga nyckelspelare. Skolverkets Anna Ekström och utbildningsdepartementets Gustav Fridolin; hur tänker de om statens roll?

Foto: Lars Schröder / TT

Widars ledare2016-07-01 06:00
Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Sverige har nu haft fristående skolor med offentlig finansiering i mer än ett kvartssekel. Jag har själv haft glädjen att i flera olika roller och uppdrag vara en del av friskoleutvecklingen.

En bestående och strukturell konfliktpunkt handlar om relationer och maktdelning mellan staten och skolföretagen/kommunerna. Vem ska bestämma om vad?

När företagen på allvar, i och med Pysslingens förskolor på 1980-talet, började utmana de offentliga förvaltningarnas produktionsmonopol levde ännu många med föreställningar om att förvaltningar var de enda tänkbara huvudmännen för sådant som hade med människonära verksamheter att göra. Vilket kanske stämde när all makt låg hos myndigheter och förvaltningar. När jämlikhetens friska valmöjlighetsvindar började dra genom samhället förändrades dock allt i grunden.

Under resans gång har det nämligen visat sig att mixen av företag, offentliga uppdrag och valfrihet skapar dynamiska grogrunder för kvalitet och resultat.

Staten har emellertid halkat på efterkälken. Vilket är ett problem. Att staten sackar efter beror framförallt på att siktet har varit inställt på att försöka tvinga företagen att bete sig lite mer som stela statliga förvaltningar istället för som kundnära företag. Antalet kvadratmeter av skolans lokaler som används för att förvara böcker i papper tillmäts till exempel ungefär lika stor betydelse i statens inspektioner som om barnen lär sig något på lektionerna. Eller om de ens är på lektionerna.

Staten behöver skärpa sig. Det finns i vart fall tre områden där statlig förvaltningstradition är överlägset och oundgängligt för att företagens och kommunernas kreativitet inte ska ställa till problem i skolan.

1. Vital betygsättning behöver förstatligas. Minsta misstanke om att politiska och/eller kommersiella hänsyn påverkar betygen är djupt skadlig för tilltron. 2. Köerna till skolor behöver förstatligas. Ett samordnat och lika-för-alla antagningsystem ökar den sociala rörligheten. 3. Skolvalet behöver förstatligas. Idag är det för få som väljer. Om valet blir allmänt kan valet bli en viktig antisegrationsinsats.

Med dessa tre statliga interventioner på plats kan det pedagogiska frisinnet släppas på för fullt ute i skolorna. Det behöver Sverige.

Ledare