Niklas Nordström är en mycket politiskt intresserad och driftig Socialdemokrat i fyrtioårsåldern. En gång i tiden var han ordförande för SSU. I mer vuxen ålder låg han bra till för att bli ordförande för Socialdemokraterna i Norrbotten. Han förlorade dock striden om ordförandeskapet till Björn Rosengren. Efter ett kort gästspel som oppositionsråd för S i Nacka har han engagerat sig som konsult och delägare i PR-byrån Prime.
Ledare
Aftonbladet har i ett stort reportage "avslöjat" att Niklas Nordström driver kampanjer för större politiskt fokus på ekonomisk tillväxt. Arbetsgivarorganisationen Svenskt Näringsliv är en av Primes kunder. Reportagets tendens är övertydlig; Nordströms intresse för tillväxt är ett resultat av miljonerna från Svenskt Näringsliv.
Aftonbladets artikel kunde ha haft ett läsvärde om Niklas Nordström hade torgfört helt andra åsikter och ståndpunkter som konsult än vad han gjorde som t ex SSU-ordförande. Då hade det funnits viss grund för antagandet att Nordström låtit sina kundrelationer påverka hans politiska budskap som Socialdemokrat.
Men så är det inte.
Den som följt Nordström under åren vet att hans intresse för tillväxtpolitik ingalunda är nytt eller köpt.
Det legendariska f d kommunalrådet Göran Johansson (S) från Göteborg är känd för sina ofta dråpliga och underfundigt kärva beskrivningar av den politiska tillvaron. Vid ett tillfälle konstaterade Johansson att av 100 Socialdemokrater har 99 idéer om hur pengar ska fördelas medan endast 1 har förslag om hur pengarna ska förtjänas. Niklas Nordström är en av Johanssons enprocentiga Socialdemokrater.
1998 var Nordström ordförande för SSU. Några veckor efter riksdagsvalet 98 - där S gick dåligt men med ett nödrop klarade fortsatt regeringsinnehav - skrev SSU-ordförande Nordström en kritisk artikel på DN Debatt där han bland annat slog fast: "Vi måste få en hög och uthållig tillväxt som ger oss möjlighet att utveckla välfärden. Exempelvis kommer vi inom en tioårsperiod att få en kostnadsexplosion inom sjukvård och äldreomsorg till följd av allt fler äldre. Detta ska finansieras av unga och medelålders som blir allt färre till antalet. En hög tillväxt är det enda sättet att klara omsorgen om våra äldre. Det är också genom tillväxt som vi kan klara den fulla sysselsättningen."
Tolv år senare förfäktar Niklas Nordström ungefär samma uppfattningar. Han var inte köpt 1998. Och han är inte köpt nu. Förutsatt att "köpt" inte betraktas som synonymt med att ha ett arbete i det privata näringslivet.
Aftonbladets reportage känns som en flashback från de våldsamma högervänsterbråken i SSU då personangrepp och intrigerande stod högst på dagordningen. Intrycket av SSU-kampanj förstärks av att riksdagsledamoten Anders Ygeman - en av Nordströms antagonister från SSU-tiden - säger till Aftonbladet att han är chockad: " Här tror jag att jag talar med partikamrater när jag i själva verket pratar med folk som representerar Svenskt Näringsliv."
n n Anders Ygeman ägnar sig åt struntprat. Niklas Nordström är ingen oskyldig viol. Han har avsikter och ambitioner han också. Hans intresse för ekonomisk tillväxt är dock genuint och äkta. Och en självklar del av Socialdemokratisk politik.
Jag hoppas att Aftonbladets reportage är ett enstaka bottennapp i debatten inför Socialdemokraternas partiledarval i mars nästa år. Ska forna SSU-strider prägla Socialdemokratins framtidssökande så är det lika bra att kasta in handduken i förväg.
Widar Andersson