Minns ni valrörelsen 2014? Då i stort sett alla politiker var eniga om att skolan skulle man minsann satsa på! Har ni läst på de olika partiernas hemsidor där de skriver att just de kommer att se till att skolan får mer resurser, att klasserna blir mindre och att elever som behöver stöd ska få det? Eller har ni sett vad de säger när de uttalar sig i media?
Tror ni på vad de säger? Själv har jag slutat med det.
Vid årsskiftet sänktes skolpengen till vår skola. Orsaken är att man i kommunen räknat ut att kostnaderna för lokaler på något underligt sätt minskat sen förra året! Det är nämligen fler elever i skolorna nu vilket innebär att genomsnittskostnaden per elev blir lägre. Klurigt, eller hur? Fler elever i skolan betyder alltså, enligt politikerna, att det behövs mindre pengar…
Härom veckan fick vi besked att det är dags att skära ner på det som kallas tilläggsbelopp – extra resurser – för de elever som behöver särskilda stödinsatser. På alla skolor finns elever som har stora behov – som behöver en assistent vid sin sida eller enskild undervisning delar av dagen.
Det är just de här eleverna som kommunen vill ge sämre förutsättningar, just de som redan från början befinner sig i ett underläge. Det är inte förenligt med barnkonventionen och inte heller med svensk skollag som fastslår att kommunen ska ge tilläggsbelopp till elever som behöver extraordinärt stöd.
Men i skolans värld går det alltid att hitta vägar att tolka lagen så att det inte kräver resurser, enligt politiker.
Skolorna i Söderköpings kommun, enskilda och kommunala har, enligt uppgift, ansökt om tilläggsbelopp för ca 20 miljoner kronor. Lärare, specialpedagoger, kurator och rektorer – de som arbetar i skolan och är ”experter” – gör bedömningen att detta är vad man behöver. Politikerna – som verkar leva i en parallell verklighet – gör bedömningen att ”Nej! Så mycket behöver skolorna inte alls, de får 9 miljoner och det får räcka!”
Tjänstemännen är medvetna om att skolornas behov inte har minskat – snarare tvärtom– men den portmonnä de tilldelats räcker helt enkelt inte till.
Vår skola växer varje år. Under innevarande läsår har det tillkommit elever från såväl Söderköpings som Norrköpings kommun. Vi skulle behöva bygga ett klassrum till men det blir svårt… situationen är på intet sätt unik för oss, det ser likadant ut i alla kommunens förskolor och skolor – fler elever och mindre resurser. Allt som har med långsiktighet och utveckling att göra slår politikerna undan möjligheterna för med sina ständiga löften om mer resurser i media och sina ständiga sänkningar av de samma i verkligheten.
Jag vägrar gå med på att det är så här skolorna ska behöva ha det. Jag vägrar också gå med på att politiker ständigt kommer undan, det är alltid nån annan det beror på – den förra ledningen eller oppositionen eller nåt annat.
Vi har myndigheter som kontrollerar att skolorna gör sitt – men vem kontrollerar våra kommunpolitiker?
På vår skola kommer vi att fortsätta följa Skolverkets riktlinjer, framtagna ur forskningen, och ha klass- och gruppstorlekar som passar eleverna, inte politikerna. Vi kommer fortsätta att ge elever det stöd de behöver sen kan politiker och tjänstemän prata hur mycket de vill om att ”särskilt stöd går ju att effektivisera och samordna”.
Jag undrar:
· Hur ska skolorna i Söderköpings kommun, kommunala och enskilda, kunna bedriva ett långsiktigt arbete när man aldrig vet, från den ena terminen till den andra, vad man har för resurser att röra sig med?
· Hur får politikerna ihop resonemanget när man menar att fler elever i skolan behöver mindre ekonomiska resurser?
· Hur resonerar man när man drar ner på resurser till de som mest behöver dem när man samtidigt går med vinst i kommunen? Vilken kompetens har man ens att bedöma skolornas och elevernas behov?
· Vad är det egentligen politikerna menar när de påstår att de ska satsa på skolan? När tänker man övergå från snack till handling?
Vi vill rikta en uppmaning till alla ni föräldrar, på vår skola och på andra, som idag har barn med behov av särskilt stöd och till er som helt enkelt tycker som vi – att en bra skolgång är en det enda sättet att säkerställa våra barns framtida möjligheter: Låt oss få kommunen att förbättra sin skolpolitik nu!