Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Låt tåget slå ut flyget

Snabba tåg som färdas över gränsen. Det tyska ICE och det franska TGV trafikerar numera gemensamt sträckan mellan Paris och Frankfurt am Main. Båda länder har samlat positiva och negativa erfarenheter med höghastighetståg.Foto: Michel Euler/AP

Snabba tåg som färdas över gränsen. Det tyska ICE och det franska TGV trafikerar numera gemensamt sträckan mellan Paris och Frankfurt am Main. Båda länder har samlat positiva och negativa erfarenheter med höghastighetståg.Foto: Michel Euler/AP

Foto: MICHEL EULER

Norrköping2008-07-22 03:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Sverige måste komplettera sitt järnvägsnät med höghastighetståg, framför allt för miljöns skull då en satsning på ett nytt höghastighetsnät kommer att innebära ett alternativ till flyget.Nere på kontinenten har dessa satsningar pågått sedan början av 1990-talet och det har inneburit att transportnavet mellan ett antal europeiska huvudstäder har flyttats från flyg till tåg. Enligt Banverkets egna undersökningar kommer en satsning på höghastighetsbanor mellan Sveriges tre största städer kosta runt 100 miljarder med en tunnel mellan Helsingborg och Helsingör. Dessa tåg kommer upp i snitthastigheter runt 300 kilometer i timman vilket kommer att mer än halvera restiden i förhållande till dagens X2000 tåg. Med en utbyggnad neråt Danmark och en broförbindelse mellan Rödby och Puttgarden i Tyskland kommer höghastighetsnätet att kopplas samman med övriga Europa och sträckan Stockholm till Hamburg kommer att ta cirka fyra och en halv timma.Genom höghastighetstågen kommer järnvägen att bli en stark konkurrent gentemot övriga transportsätt, men framförallt gentemot inrikesflyget och i viss mån även utrikesflyget som flyger på sträckor som ligger längs banorna.Med en höghastighetsjärnväg kommer inte bara resenärerna få förbättrade möjligheter till snabba och bekväma persontransporter. Den frigör också kapacitet på Södra och Västra stambanan, för godstrafik och snabba regionaltåg.Med ett järnvägsnät som klarar av höghastighetståg kommer vi att kunna resa både billigare och bättre samtidigt som vi skonar miljön.Flera länder i Europa är redan igång eller håller på och bygger för höghastighetståg, nu senast var det Spanien som invigde sin första bana mellan Barcelona och Madrid.Sverige har länge legat i botten när det gäller järnvägsinvesteringar. Det är dags att ändra på det nu för att ställa om tranportsektorn och vårt resande.
Läs mer om