Ett steg närmare Ostlänken – där byggs hög bro

Ännu en pusselbit i bygget av Ostlänken har lagts på plats. En miljökonsekvensbeskrivning för sträckan Klinga-Bäckeby är godkänd för granskning.

Ostlänken är sträckan mellan Järna i Södertälje kommun och Linköping. Den nya järnvägen passerar genom Norrköpings kommun.

Ostlänken är sträckan mellan Järna i Södertälje kommun och Linköping. Den nya järnvägen passerar genom Norrköpings kommun.

Foto: Trafikverket

Östergötland2022-02-16 14:00

Länsstyrelsen i Östergötland har gett sitt godkännande och nu får allmänheten, enskilda fastighetsägare, organisationer och myndigheter säga sitt om den tolv kilometer långa sträckningen sydväst om Norrköping.

Mest spektakulärt längs den nya dragningen blir den höga bro över Göta kanal som har utformats för att inte hindra båttrafik eller annat friluftsliv längs kanalen. För att begränsa störningarna för närboende har en del sträckor försetts med bullerskydd.

– Länsstyrelsens beslut är ett stort steg framåt för planläggningen av den nya järnvägen genom Östergötland, säger Ann Holmlid, länsråd på Länsstyrelsen Östergötland.

Miljökonsekvensbeskrivningen för Ostlänken är den första som godkänts i Östergötland. 

Underlaget är en viktig del av arbetet med planläggningen av järnvägen och ska finnas till varje etapp av Ostlänken. Syftet är att redovisa den miljöpåverkan som uppstår, både under byggtiden och då anläggningen har tagits i drift. Dessutom ger det allmänheten insyn i hur miljön beaktas i stora infrastrukturprojekt.

– Att ta fram en miljökonsekvensbeskrivning för ett stort infrastrukturprojekt som Ostlänken innebär ett omfattande arbete för både Trafikverket och Länsstyrelsen. Flertalet av Länsstyrelsens expertområden behöver medverka i arbetet för att den ska bli så bra som möjligt, säger Jan Persson, samhällsbyggnadsdirektör och samordnare för arbetet med Ostlänken på Länsstyrelsen Östergötland.

Karta: Bäckeby
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!