Den 19 november meddelade Sundsvalls tingsrätt att åtalet gällande brukande av falsk urkund och olovlig körning ogillas. Det skriver tidningen Proffs.
Peter Eriksson som driver ett eget åkeri med elva anställda och åtta ekipage tycker att det är förskräckligt och gick därför med i en grupp på Facebook som kallar sig för "Här stannar Sverige". Gruppen uppmanar yrkeschaufförerna att protestera mot tingsrättens beslut genom att varje dag fram till jul köra in till vägkanten klockan 12.00 och 24.00 för att där stå still i 15 minuter. På sidan har man även startat en namninsamling för lika villkor för svenska åkerier.
– Fast jag gick inte med i gruppen bara för det här enskilda fallet utan för att jag tycker att hela branschen är åt skogen, det är rena vilda västern, säger Peter Eriksson.
Själv har han 28 års erfarenhet i branschen. I 10 år har han haft egen firma och han menar att det i Sverige inte går att konkurrera mot utländska förare eller åkerier på lika villkor och han tycker inte att regeringen eller beslutsfattarna gör någonting åt det. Under de senaste två åren har det enligt Peter Eriksson blivit en stor förändring till det sämre.
– Jag känner som svensk åkare att jag inte har någon framtid i det här. Jag sitter och funderar varje dag över hur jag ska kunna sälja av grejerna. Det är en tuff konkurrens och det går inte att konkurrera på lika villkor med de kostnader som vi har. Det är kostnader som är lagstadgade och som vi inte kan sänka. Det är ju skatter och avgifter och bränslekostnader. De utländska åkarna säljer sig billigt och har inte lika höga omkostnader som vi.
Peter Eriksson som inte i detalj har satt sig in i ärendet med föraren som blev stoppad i Sundsvall menar att det i och med tingsrättens ogillande av åtalet nu är fritt fram för utländska åkare att bryta mot regler utan att någonting händer.
– Nu vet dom att det bara är att gasa. Hade det varit en svensk chaufför hade han ju fått fängelse.
Peter Eriksson berättar att förarna måste ha ett yrkeskompetensbevis för att få köra, men att utländska förare köper både sådana bevis och körkort svart, för att sedan köra omkring utan att kunna framföra fordonen säkert.
– Vi har haft ett bra säkerhetstänk i Sverige, men så är det inte längre tyvärr, säger Peter Eriksson.