Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Två skolor – två resultat

Medan Jönsbergska idrottsskolan är "mycket över" – hamnar Rudolf Steinerskolan på rakt motsatta sidan i jämförelsen.

Rektor. Patrik Jönsson, Jönsbergska.

Rektor. Patrik Jönsson, Jönsbergska.

Foto: Joakim Blomqvist

SKOLAN2017-04-28 08:00

Därmed kan man tänka att de två skolornas rektorer har helt olika saker att arbeta med. Men nja, riktigt så enkelt är det inte. Visst är det bra att det finns kvalitetsjämförelser, menar Charlotta Andersson på Rudolf Steiner, men hela sanningen säger resultatet på Skolguiden.nu inte, menar hon:

– Det ligger alltid andra saker bakom. Man får inte hela bilden, säger hon.

På hennes skola går 205 elever i årskurs f-9. Här går fler flickor än pojkar, andelen nyinvandrade är noll och föräldrarnas utbildningsbakgrund ligger på medel. Meritvärdet "borde" vara 250, men hamnar "bara" på 222. Resultatet blir därför "mycket under".

– Det är klart att de här parametrarna spelar roll. Men även på en skola med en socioekonomisk bakgrund som vår finns det elever som har det svårt. Vi har till exempel elever som inte kommer till skolan och då kan målet vara att eleven ens kommer hit. Men visst påverkas det genomsnittliga meritvärdet då, säger Charlotta Andersson.

Informationen i Salsa är inget skolan jobbar särskilt aktivt med.

– Vi ser till varje enskild elev i stället, säger hon.

På Jönsbergska idrottsskolan hamnar man "mycket över". Här förväntas det genomsnittliga meritvärdet vara 233 – det ligger på 254. Skolan har nästintill 100 procents måluppfyllnad i alla undersökningar. Precis som Olle Johansson poängterar, gäller det att inte "nöja" sig, menar rektor Patrik Jönsson:

– Det som präglar vårt arbete är att vi är målinriktade: under alla år har vi tittat på hur vi kan bli bättre, säger han.

Det han och skolledningen kontinuerligt gör är att titta på resultaten för alla ämnen, för att sedan jämföra med sig själva och andra.

– Därför är det jättebra att man tar fram sådana här instrument så att man kan jämföra med andra skolor, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om