Det aviserade SJ under torsdagen. Alla som stiger på ett tåg efter det datumet måste ha inhandlat biljett före avfärd.
– För att möta specifika behov har medlemsorganisationerna i SJ:s Handikappråd, pendlarföreningar och pensionärsorganisationer bidragit med kunskap till våra betallösningar. I dialog har vi identifierat behov och vi har bland annat tillgodosett funktionshindrades önskemål om ökad tillgänglighet till SJ:s kundtjänst, säger Thomas Silbersky, försäljnings- och marknadsdirektör.
De senaste tre åren har förutsättningarna för att köpa biljetter förändrats betydligt. SJ har skapat flera nya digitala köpkanaler och har i dag avtal med över 600 ombud över hela Sverige. Idag säljs endast 0,6 procent av den totala andelen sålda biljetter ombord på tåget, medan 83,5 procent köpt sin biljett i någon av SJ:s digitala kanaler.
Trenden är tydlig – allt fler av SJ:s kunder gör sina köp digitalt. För den som inte kan kommer personal ombord på tågen hjälpa till.
– I övergångsperioden, med start i november, hjälper vi de kunder som saknar biljett ombord att själva köpa biljetten via mobilen, exemplifierar Thomas Silbersky.