Sedan i april har Holmen Paper genomfört alkoholtester av de förare som kör leveranser till företaget och testerna är numer en permanent verksamhet. Det hela började efter att truckförare inne på området slog larm om att chaufförer som hämtade och lämnade gods var fulla och gjorde en riskobservation.
– De flesta blåser utan att ifrågasätta och ger mätarna utslag så ringer vi till polisen som kommer direkt, säger Matias Brodén, avdelningschef på pappersbruket.
Blåsinstrumenten är inte lagliga, men ger en bättre markering än polisens egna.
– De är lite bättre eftersom de inte bara visar grönt eller rött utan själva promillehalten, men polisen gör ett andra test efter att vi slagit larm, säger Mattias Brodén.
Att företaget nu gör det jobb som egentligen borde göras av polisen, tycker han inte är så illa och ekonomiskt så är det de fällda förarna som får betala kostnaderna för provtagningarna genom att de får betala en administrationsavgift.
Läs mer: Statistiken ljuger - är värre.
De förare som fälls portas från Holmen Paper, men det är inte bara de enskilda förarna som riskerar efterverkningar.
– Vi dokumenterar även vilka åkerier transportörerna använder så att vi kan ta med det vid framtida upphandlingar och vi hoppas att det påverkar branschen i sin helhet, säger Mattias Brodén.
Större företag i regionen har hört av sig om föreläsningar där man kan ta del av Holmen Papers erfarenheter. Dessutom har fackförbunden inom Holmen Paper – Pappers, Sveriges ingenjörer, Ledarna och Unionen gått samman och krävt att hela koncernen ska ta efter och börja kontrollerna förarna vid de olika verksamheterna.
Läs mer: Polisen kom inte - frågade om personen säkrat spår, som dna?
De som döms får sina svenska körkortstillstånd indragna och blir portade från Holmen Paper.
– Vi har ju även ett ansvar för samhället utanför portarna och man kan fundera på hur många olyckor, kanske dödsolyckor, vi har kunnat förebygga genom de här testerna mot om vi släppt ut förarna på vägarna igen, säger Mattias Bodén.
Tillvägagångssättet med testerna och att hålla kvar förare i väntan på polis bygger på ett civilrättsligt avtal och ett samarbete med polisen.
Senast i måndags hade man ett fall där en av två chaufförer vid en leverans var påverkade, då fick båda två övernatta utanför grindarna innan man fick komma in på området.
– Vi vill inte riskera att de byter chaufför efter att vi testat dem, säger Mattias Brodén.