Trafikverket har tidigare presenterat förslag för hur höghastighetsjärnvägen ska dras i kommunens norra och södra del.
Nu finns även ett förslag till hur spåren ska dras i centrala Norrköping från Loddby i norr till Klinga i söder.
Förslaget är fram till den 19 mars ute på samråd.
– Loddby - Klinga heter den här etappen. Vi har tre järnvägsplaner för det som är inom Norrköpings kommun. Vi har haft samråd för de yttre sträckorna tidigare, och nu har vi det för mittdelen, säger Torbjörn Arvidson, projektledare vid Trafikverket.
Planen för den här sträckan tar vid precis ovanför Loddby samhälle.
– Det som är tänkt är att vi ska försöka följa den befintliga järnvägen, södra stambanan, in mot Norrköping. Som det ser ut nu går vi på den östra sidan om södra stambanan.
– Ungefär vid Klinga golfklubb kommer vi att gå ganska rakt ner mot Ingelsta och Marieborgsområdet. Där måste vi flytta befintlig järnväg så den ligger väster om Ostlänken hela vägen in till resecentrum, för när vi kommer in till Norrköping ska Ostlänken gå in i tunnel medan den befintliga järnvägen kommer att gå som den gör i dag förbi Lagerlunda, säger Torbjörn Arvidson.
Södra stambanan måste hela vägen ligga på den norra och västra sidan om Ostlänken, för att undvika korsningar mellan de båda järnvägsnäten. Sträckan där man måste flytta stambanan är mellan Herstadberg till resecentrum.
– Vi försöker anpassa geometrin så vi ska göra så lite påverkan som möjligt, säger Torbjörn Arvidson.
– Vi har en korridor som vi måste förhålla oss till. Nu ligger vi ganska mitt i korridoren.
Det är framför allt när Ostlänken går in i Butängen, i kurvan in mot Norrköping, som det blir ett intrång i befintlig bebyggelse. Samtidigt planerar kommunen en omvandling av stadsdelen. Många av de verksamheter som finns där i dag får flytta på sig.
Det nya resecentrum som planeras ska ligga på Butängen, på andra sidan de befintliga spåren sett från nuvarande resecentrum. Närmare bestämt 100 meter norr om de befintliga spåren. Om det ska ligga i högläge eller i marknivå är en pågående diskussion mellan kommunen och Trafikverket.
Anläggningen planeras att bli hundra meter bred, med åtta spår: fyra för Ostlänken och fyra för stambanan.
Efter resecentrum ska Ostlänken gå ner under jord, norr om polishuset, vid Bergslagsgatan och Stockholmsvägen. Tunneln kommer att gå under Marielund, Himmelstalundsområdet och under Motala ström, för att komma upp vid trafikplats Klinga.
Tunneln blir cirka sju kilometer lång. Det som styr djupet är bland annat Motala ström och bergkvaliteten. Under Motala ström blir djupet cirka 40 meter under marknivån. På området vid Borgs kyrka är det ett lerlager på cirka 20 meter innan man kommer ner till berget.
– Vi brukar säga att vi vill ha tio meter berg ovanför tunneltaket.
Järnvägsplanen skulle kunna vinna laga kraft 2022 och arbetena komma i gång 2023. Innan dess måste man vänta in en miljödom.
Vid samrådet krävs det väldigt goda argument för att flytta på spårlinjen, säger Torbjörn Arvidson. Mer intressant är kanske hur vägar ska ansluta, hur området omkring järnvägen påverkas.
– Vi har fått och får mycket respons på smarta lösningar som vi får väga in i vårt fortsatta arbete.
– Vi kommer att ha ett samråd om ytterligare något år. Då blir det mer konkret hur det ser ut.