Dagen efter Försäkringsbolaget If har undersökt relationerna mellan alkohol, midsommar och trafik. 32 procent av alla svenskar dricker alkohol under midsommarfirandet. Vilket enligt If innebär att fler dricker alkohol på midsommar än till nyår (23 procent).

Mest ökar försäljningen av kryddat brännvin under veckan innan midsommar. Förra året såldes närmare 150 000 liter, jämfört med 20 000 liter en vanlig vecka, uppger Systembolaget.

Starksprit kan dock vara bedrägligt. Dagen efter kan innebära bakfylla och trötthet - ändå ger sig många ut på vägarna för att åka hem efter ett firande på annan ort.

70 procent av svenskarna uppger att de är oroliga för bakfulla bilister efter en högtidsdag. Tio procent är oroliga för att de själva eller den de åker med, ska vara bakfull. 67 procent för att andra bilister ska vara det.

- Det är en hög siffra. Också polisen är medveten om att detta är en riskfylld dag, och de brukar förstärka sin närvaro på vägarna och ha fler trafik- och alkoholkontroller, säger Caroline Starck, informationschef vid If. Mest oroliga för att de själva eller den de åker med ska vara bakfulla är unga mellan 18-34 år.

- Är man orolig för att man själv eller den man åker med fortfarande ska ha en för hög promillehalt är det oerhört viktigt att man skjuter fram bilåkandet, säger Caroline Starck i ett pressmeddelande från If.