På ett seminarium om höghastighetstågen i Visby på tisdagen presenterade de två Sverigeförhandlarna en ny rapport där de föreslår tidigare lagd byggstart av höghastighetsbana mellan Järna och Jönköping. Förslaget är en nyhet. Det som tidigare är sagt är att Ostlänken - mellan Järna och Glyttinge söder om Linköping.
Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon medverkade på tisdagens seminarium i Visby. Hon och hennes verk har regeringens uppdrag att kostnadsberäkna olika alternativ till nya höghastighetsbanor för järnvägen.
– Att upprusta befintliga stambanor för ungefär 130 miljarder ger ökad kapacitet. Men inte alls i samma omfattning som om det byggs en höghastighetsbana för cirka 230 miljarder kronor. Förmodligen behövs både och för att möta befolkningsökningen och ökningen av rälsbundna godstransporter, sa Erixon.
Kommunstyrelsens ordförande i Norrköping Lars Stjernkvist (S) sa till Folkbladet att han självklart inte har något emot om staten vill bygga höghastighetståg söderut genom Östergötland.
– Mitt primära intresse är dock att inte nya förslag och propåer på något sätt ska störa Ostlänkens byggstart 2017, sa Stjernkvist.
Infrastrukturminister Anna Johansson ville på tisdagen inte säga något om Sverigeförhandlarnas förslag.
– Sverigeförhandlingarna och Trafikverket tar nu fram viktiga underlag för regeringen och för de riksdagsbeslut som när det är dags behöver fattas. Jag kommenterar inte några delförslag och rapporter under resans gång, sa Anna Johansson till Folkbladet.