Enligt den forskningsrapport som nyligen presenterades och som beskrivs i den här artikeln, vittnar kvinnor i Norrköping om att de blir trakasserade om de exempelvis inte täcker sitt hår på offentliga platser i staden. Något som vidimeras av en kvinna som vi möter i Hageby.

– Min mamma och mina släktingar har råkat ut för det flera gånger. Min mamma satt på spårvagnen då det kom fram män till henne som sa "usch" och tittade på hennes urringning. De sa även till henne att täcka håret. Men hon blev förbannad och pekade finger till dem, berättar kvinnan.

Själv har hon inte råkat ut för något liknande, men berättar att hennes dotter, som går i mellanstadiet på Navestadsskolan, får höra av killar i klassen att hon är "försvenskad" och retas på grund av det.

Artikelbild

| En kvinna blev ombedd att täcka sitt hår på spårvagnen av män.

– Det är helt fruktansvärt! Att barn i den åldern säger så.

Dessutom delades tjejer och killar upp när de skulle besöka badhuset under skoltid.

– Det gick bra att alla åkte tillsammans till en park och lekte, men när de skulle bada behövde de helt plötsligt dela upp dem, säger hon upprört.

En man vi möter, som bott i Sverige i över 40 år, berättar att han är muslim och att han märker av salafismen. Hur vill han inte gå in på, inte heller säga sitt namn. Själv bryr han sig inte och säger att han och familjen integrerats bra i det svenska samhället och "sköter sig själva".

Artikelbild

| Omar, Rodaina och Manal har inte hört talas om salafism.

– Men tyvärr stämmer det att det finns moralpoliser. Det är en stor skillnad från när vi kom till Sverige. Då brydde man sig inte så mycket om var andra kom ifrån och vilken religion de hade. Nu är det mer så. Det är tråkigt, säger han.

Att ta seden dit man kommer är något han återkommer till flera gånger.

Artikelbild

| Salafismen har vuxit sig starkare på flera platser i Sverige, enligt en ny rapport. Det tar sig exempelvis uttryck genom moralpoliser som bevakar hur kvinnor och barn klär sig och uppträder.

– Håll inte på som i Syrien och Irak. Det går inte här. Och se hur det blev där, säger han.

De enda som vill ställa upp på namn och bild är två kvinnor och en pojke, som kommer från Palestina. De är muslimer och har aldrig hört talas om salafism. Något som man tar upp i forskningsrapporten; salafism och salafism-jihadism är en minoritet inom sunniislam och inte något som representerar muslimer som grupp.

Artikelbild

| Magnus Ranstorp, terrorismforskare.

– Jag vet inte vad det är, säger Rodina.

– Barn får leka med vem de vill och dricka vatten ur kranen, säger Manal efter att hon läst hur barn i Borås inte får dricka skolans vatten då det är "kristet" eller att muslimska barn inte får leka med kristna.

En kvinna berättar att hon inte vågar besöka Mirum galleria efter klockan sju på kvällarna.

– Aldrig! Det är flera ungdomsgäng där. Föräldrar måste ha bättre koll på sina barn och så behöver polisen vara här mer, säger hon.