Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Modigt ledarskap efterfrågas

Kristina Edlund hoppas att regeringen ska visa mod och ett tydligt ledarskap som står upp för bygget av höghastighetsjärnväg mellan storstäderna i Sverige.

Nya tag om tåg. Widar följde med Kristina Edlund till ett möte om höghastighetståg. Edlund dealde scenen med bland andra HG Wessberg och Catharina Håkansson Boman.

Nya tag om tåg. Widar följde med Kristina Edlund till ett möte om höghastighetståg. Edlund dealde scenen med bland andra HG Wessberg och Catharina Håkansson Boman.

Foto: Widar Andersson

Widarföljermed2016-07-06 09:15

På Hästgatan 1 i Visbys innerstad - ett par nätta stenkast från Almedalen - ligger Öresundshuset. Där finns en mycket populär sal för seminarier under Almedalsveckan. På tisdagsmorgonen följde Folkbladets Widar Andersson med Kristina Edlund till Öresundshuset där hon skulle medverka på ett seminarium om höghastighetsjärnvägens kostnader och vinster.

Kristina Edlund är socialdemokrat och ganska ny som kommunstyrelseordförande i Linköping. Hon efterträdde Lena Micko som ledande S-politiker i residensstaden när Micko blev ordförande i kommunernas och landstingens intresseorganisation SKL.

På seminariet fick en mycket nöjd Kristina Edlund kommentera ett nytt förslag från den så kallade Sverigeförhandlingen som sedan sommaren 2014 har regeringens uppdrag att förhandla, förbereda och förankra byggandet av höghastighetsjärnväg i Sverige. De båda förhandlarna HG Wessberg och Catharina Håkansson Boman har under ett par års tid kommit överens med en lång rad kommuner - däribland Linköping - om ökat bostadsbyggande, nya stationslägen och medfinansiering.

Sedan tidigare är det klart att den så kallade Ostlänken mellan Järna och Glyttinge söder om Linköping ska byggas.

Nyheten på seminariet i tisdags var att Sverigeförhandlarna föreslår att regeringen fattar beslut om att "tidigarelägga" byggstarten av höghastighetsjärnväg mellan Järna och Jönköping.

– Det är ett mycket bra förslag som skulle gynna Linköpingsborna väldigt mycket. Arbetsmarknadsregionen ökar i väsentlig mening när Jönköping och länken med snabbtåg till Göteborg blir verklighet, sa Kristina Edlund.

Edlund hoppas nu att regeringen ska våga trotsa alla nejsägare och kritiker som omgärdar höghastighetssatsningen.

– Minns bygget av Öresundsbron där regeringen och Malmös kommunalråd Ilmar Reepalu vågade hålla fast vid sin framtidsidé, sa Kristina Edlund och manade dagens infrastrukturminister Anna Johansson (S) att gå i Reepalus fotspår.

Anna Johansson uppgav dock till Folkbladet att regeringen inte kommenterar förslag och delrapporter utan avvaktar en helhetsbedömning.

Kristina Edlund vet vad hon vill.

– Det duger inte att lappa och laga längre. Det här bygget är för våra barn och för deras framtid, sa Kristina Edlund.

Mer att läsa

HG Wessberg var tidigare statssekreterare hos Fredrik Reinfeldt. Han har inga planer på partipolitisk comeback. "Jag var medelålders redan på 1960-talet sa Wessberg på seminariet som svar på en fråga från moderatorn Britt-Marie Mattsson. Catharina Håkansson Boman har en bakgrund som bland annat inbegriper jobbet som kanslichef hos Centerpartiet. Lena Micko var under flera år ordförande för föreningen Svenskt Flyg. Trots att Linköping marknadsför sig som "flygets huvudstad" i Sverige så har Edlund inga planer på att efterträda Micko även i Svenskt Flyg. "Niklas Nordström i Luleå sköter det uppdraget med bravur", säger Kristina Edlund. Niklas Nordström är kommunalråd (S). Han var tidigare ordförande i SSU.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!