Att varje dag köra lastbilen åt sidan för att sedan stå stilla i en kvart är ett initiativ som kom till sedan en makedonsk lastbilsförare tidigare i höstas körde utan giltigt pass och körkort utan att det fick några som helst rättsliga konsekvenser.
Ett stort antal lastbilar och långtradare med släp stod uppställda längs Stockholmsvägen vid lunchtid igår. Det blev en rad som sträckte sig nästan hela vägen från Sandbyhovsviadukten fram till Stockholmsrondellen.
Utanför bilarna stod chaufförerna och småpratade. Några passade på att rasta sina hundar.
Björn Höglund var upprörd över chauffören som kom undan utan straff.
– Om vi inte skulle betala böter hamnar vi hos kronofogden, säger han.
Filip Foborg, en annan av de yrkeschaufförer som deltog i gårdagens aktion i Norrköping menar att straffen och böterna är för låga, så det är ändå inte lönt för myndigheterna att göra något åt de utländska förare som bryter mot reglerna när de kör i Sverige.
– Kostnaden för att hantera ärendet skulle bli högre än själva bötesbeloppet, säger Filip Foborg.
Men han är mer intresserad av att diskutera villkoren och konkurrensen med de utländska förarna än det enskilda fallet.
– Vi är med i EU då borde samma regler gälla för alla, men så är det inte.
Chaufförerna hoppas att protesterna ska leda framåt och att politikerna ska lyssna för att sedan göra något åt saken.
– Men egentligen är det väl en EU-fråga, så det borde väl upp till den nivån, säger Filip Foborg.