Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

En ny Femöresbro

En passage över Motala ström kommer att återupprättas - men troligen i helt ny skepnad. Det lutar det åt efter besiktning.

Femöresbron.  Nu färdigställer projektsamordnaren Anna Boholm från kommunen ett beslutsunderlag till tekniska nämnden om Femöresbron.

Femöresbron. Nu färdigställer projektsamordnaren Anna Boholm från kommunen ett beslutsunderlag till tekniska nämnden om Femöresbron.

Foto: Susanna Beskow Norgren

NORRKÖPING2018-01-05 07:00

Det handlar alltså om den klassiska bron över Strömmen nära Riksbron på Himmelstalundsområdet.

– Vi har haft en besiktningsman och en brokonstruktör, som undersökt Femöresbron och brofästena och sedan skrivit ett besiktningsprotokoll, säger Anna Boholm, som är projektledare på kommunens tekniska kontor.

– Resultatet ska nu vi tjänstemän väga in tillsammans med andra aspekter i det underlag vi lämnar till politikerna i tekniska nämnden, där beslut om bron förväntas den 18 januari.

– Det vi gör just nu är att bereda ett förslag till beslut till tekniska nämndens möte. Allt för att få ett beslut om att renovera Femöresbron eller att bygga en ny bro.

Kan du berätta mer i detalj vad de två experterna kom fram till efter sin besiktning?

– De kom fram till att kanske upp till 80 procent av brons stålkonstruktion, behöver bytas ut helt och hållet, för att stålet är så illa däran efter alla år.

– Det här innebär att det går att använda delar av det gamla stålet, men bara en liten del i så fall.

Så läget för gamla bron är besvärligt?

– Ja, och sedan har vi ytterligare dilemman, säger Anna Boholm, nämligen att vi inte kan använda de gamla brofästena, som de ser ut idag. De har stått där i över 100 år och har börjat rämna.

– Om vi behåller gamla bron, måste vi göra justeringar i fästena där bron angör marken. Dessutom behöver en framtida bro höjas cirka 50 centimeter jämfört med tidigare nivå. Det är för att uppfylla kraven på klimatanpassningar för ett framtida 100-årsregn, då vattennivån beräknas vara mycket högre än idag och riskerar att lägga bron under vattenytan.

Kommer en eventuellt helt ny bro, att se ut som den gamla?

– Nej, den gamla bron håller inte måttet för dagens krav på tillgänglighet. Den är dels för smal med tanke på hur bred en gångbana av idag bör vara, dels är det brant lutning uppåt och nedåt och håller inte för dagens lutningskrav på en gångbro.

Kommer ni direkt efter nämndens möte den 18 januari att börja jobba, efter det beslut som tas?

– Vi fortsätter i den riktning som nämnden beslutar och jag kan nämna att vi redan börjat jobba parallellt med förberedelser inför det kommande brobeslutet.

– Framförallt om beslutet blir att vi bygger en helt ny bro, för det kräver en hel del utredningar och beräkningar. Då krävs helt nya fundament i marken på båda sidor om bron och då behöver vi också ansöka om tillstånd för vattenverksamhet hos mark- och miljödomstolen, där det brukar ta ett år att få ett beslut.

Så när kommer vi att ha en ny eller nygammal Femöresbro på plats igen?

– Om allt går bra, så hoppas jag den finns på plats igen i slutet av 2019.

Bakgrund

Femöresbron var en bågbro gjord i trä och stål och byggdes för att låta kurgästerna i Kneippen ta sig över till Folkparken. Femöresbron invigdes 1901.

Namnet kommer från den avgift man betalade för att nyttja bron. Vid det norra brofästet återfinns brovaktarens bostad som var bebodd fram till 1940-talet då avgiften avskaffades. I dag disponeras stugan med tomt av föreningen Brostugans Örtagård som har förvandlat den till en omtyckt örtagård.

Hösten 2016 stängdes bron av, då den inte ansågs säker längre.

Beslut om hur bron ska se ut i framtiden, tas i tekniska nämnden 18 januari..

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om