Det handlar alltså om den klassiska bron över Strömmen nära Riksbron på Himmelstalundsområdet.
– Vi har haft en besiktningsman och en brokonstruktör, som undersökt Femöresbron och brofästena och sedan skrivit ett besiktningsprotokoll, säger Anna Boholm, som är projektledare på kommunens tekniska kontor.
– Resultatet ska nu vi tjänstemän väga in tillsammans med andra aspekter i det underlag vi lämnar till politikerna i tekniska nämnden, där beslut om bron förväntas den 18 januari.
– Det vi gör just nu är att bereda ett förslag till beslut till tekniska nämndens möte. Allt för att få ett beslut om att renovera Femöresbron eller att bygga en ny bro.
Kan du berätta mer i detalj vad de två experterna kom fram till efter sin besiktning?
– De kom fram till att kanske upp till 80 procent av brons stålkonstruktion, behöver bytas ut helt och hållet, för att stålet är så illa däran efter alla år.
– Det här innebär att det går att använda delar av det gamla stålet, men bara en liten del i så fall.
Så läget för gamla bron är besvärligt?
– Ja, och sedan har vi ytterligare dilemman, säger Anna Boholm, nämligen att vi inte kan använda de gamla brofästena, som de ser ut idag. De har stått där i över 100 år och har börjat rämna.
– Om vi behåller gamla bron, måste vi göra justeringar i fästena där bron angör marken. Dessutom behöver en framtida bro höjas cirka 50 centimeter jämfört med tidigare nivå. Det är för att uppfylla kraven på klimatanpassningar för ett framtida 100-årsregn, då vattennivån beräknas vara mycket högre än idag och riskerar att lägga bron under vattenytan.
Kommer en eventuellt helt ny bro, att se ut som den gamla?
– Nej, den gamla bron håller inte måttet för dagens krav på tillgänglighet. Den är dels för smal med tanke på hur bred en gångbana av idag bör vara, dels är det brant lutning uppåt och nedåt och håller inte för dagens lutningskrav på en gångbro.
Kommer ni direkt efter nämndens möte den 18 januari att börja jobba, efter det beslut som tas?
– Vi fortsätter i den riktning som nämnden beslutar och jag kan nämna att vi redan börjat jobba parallellt med förberedelser inför det kommande brobeslutet.
– Framförallt om beslutet blir att vi bygger en helt ny bro, för det kräver en hel del utredningar och beräkningar. Då krävs helt nya fundament i marken på båda sidor om bron och då behöver vi också ansöka om tillstånd för vattenverksamhet hos mark- och miljödomstolen, där det brukar ta ett år att få ett beslut.
Så när kommer vi att ha en ny eller nygammal Femöresbro på plats igen?
– Om allt går bra, så hoppas jag den finns på plats igen i slutet av 2019.