EU har rensat upp bland hälsokostpreparat efter att ha granskat tusentals påståenden i samband med livsmedels- och kosttillskott.
I maj släppte EU:s matsäkerhetsorgan EFSA (European Food Safety Authority) den så kallade positivlistan med de 222 hälsopåståenden om vitaminer, mineraler, fettsyror, fibrer med flera ämnen som har godkänts av EU-organet. Detta efter att ha granskat tusentals hälsopåståenden i samband med livsmedels- och kosttillskott.
Från och med den 14 december förbjuds nu de hälsopåståenden som inte finns med på EFSA:s positivlista över tillåtna vitaminer, mineraler, fettsyror och fibrer.
Minskad risk att bli luradDe nya strängare reglerna är bra, tycker personal i hälsokostbutiken Life i Domino som tror att det kommer att slå ut oseriösa aktörer.
- Den vilseledande reklamen försvinner och risken att bli lurad minskar vilket är positivt för kunderna, säger butiksansvarig på Lifebutiken i Domino Therese Djerf och hennes kollega Johan Abrahamsson.
Det här innebär alltså att en stor mängd påståenden på förpackningar inte längre kommer att vara tillåtna efter den 14 december.
Men förpackningarna med "icke godkänd" hälsokost kommer även i framtiden att få finnas kvar på hyllorna.
- Men det kommer bara att få stå vad det innehåller, inget annat, säger Therese Djerf.
"Gått till överdrift"Zoran Maksic på Maxi Elit, som säljer hälsokost på webben men som också planerar att starta ett hälsoapotek i sin butik på Hörngatan håller med om att det är bra med kontroller och säkerhet men han tycker samtidigt att de nya reglerna är lite larviga.
- Jag tycker att det har gått lite till överdrift, att man inte ska få säga något, säger han och tillägger att läkemedelsbolagen helst vill att alla som sysslar med hälsokost ska försvinna.
Maksic framhåller att det ändå bara är att gå in på nätet och kolla vad ett preparat är bra för.
Kända personerDen nya lagstiftningen innebär också att så kallad testimonial-marknadsföring förbjuds om den saknar vetenskaplig grund. Det innebär att det blir förbjudet för kända personer att intyga att de blivit friska efter att ha använt ett visst preparat.
Maxi Elit satsar hårt på just på kända personer. I sin marknafsföring lyfts idrottsstjärnor fram, de berättar vilken framgång de nått med hjälp av företagets produkter. Det här kommer Zoran Maksic att fortsätta användas sig av i sin marknadsföring.
- Min reklam handlar om träningssyfte, inte om hälsosyfte så det påverkas inte av de nya reglerna, säger Zoran Maksic.