Det berättar Anders Ahlberg, platschef hos utbildningsföretaget Yrkesakademin, efter att en av hans övningslastbilar på måndagen fastnade i räcket i Finspångsrondellen, det vill säga ovanför den olycksdrabbade viadukten.

– Jag pratade med läraren som hastigast i går och han berättade att det olyckan skedde för att undvika värre skador, eftersom det kom en personbil som åkte in och åkte ganska nära lastbilen och då styrde eleven undan till vänster bort från bilen och fastnade då i räcket.

– Vi lär alltid våra elever att välja döda ting och inte människor, om man hamnar i en svår situation och måste välja, säger Anders Ahlberg. Därför valde eleven att köra in i räcket, istället för att krocka med personbilen med människor i.

Är det ofta som lastbilselever är inblandade i trafikolyckor?

– Incidenter kan säkert hända under utbildningen, men det är första gången som det resulterar i en olycka, under mina sex år i företaget. Men jag vet att det skedde en liknande olycka innan jag började och även då var det samma cirkulationsplats som nu.

Kan det vara så att just den här cirkulationsplatsen är extra svår?

– Ja, den här cirkulationsplatsen är en av de svårare vi har i hela Norrköping, faktiskt, säger Anders Ahlberg.

– Det beror på att den är äggformad, så det blir som två spetsar av hela platsen. Och sen är det ju inte bara det faktum att det är en trottoarkant på ena sidan och så ett räcke på andra sidan.

Har man dubbelkommandon via pedaler för lärare i lastbilar, precis som i personbilar?

– Det finns inget krav på detta i lastbilar, men vi har installerat det ändå i vissa av våra övningslastbilar.

Var det så på olycksbilen?

– Det vet jag inte på rak arm.

Tilläggas kan att polisen inte misstänker något brott, i samband med olyckan.