Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Stor arkitekttävling när stationen byggs om

Både Norrköping och Linköping avser att satsa stort, när deras respektive resecentrum byggs om.
Inte nog med jätteinvesteringarna i sig. Dessutom tänker man sig varsin internationell arkitekttävling, och därtill en internationell konsttävling.

Så här gestaltade PeGe Hillinge Sweco Architects häromåret det ombyggda resecentrum med närmaste omnejd. Men inte ens detta mini-Manhattan är tydligen bra nog för Norrköpings kommun, som nu tänker utlysa en internationell arkitekttävling om saken. Långt nere till vänster skönjer vi den nuvarande stationsbyggnaden, liten och inklämd i den sköna nya världen. Och genom hela bilden drar det upphöjda, övertäckta spårområdet.

Så här gestaltade PeGe Hillinge Sweco Architects häromåret det ombyggda resecentrum med närmaste omnejd. Men inte ens detta mini-Manhattan är tydligen bra nog för Norrköpings kommun, som nu tänker utlysa en internationell arkitekttävling om saken. Långt nere till vänster skönjer vi den nuvarande stationsbyggnaden, liten och inklämd i den sköna nya världen. Och genom hela bilden drar det upphöjda, övertäckta spårområdet.

Foto:

NORRKÖPING2011-03-23 03:00

Båda kommunerna planerar för spårväg. I Norrköping ska dragningen längs Kungsgatan nu studeras närmare.

Om detta kan man läsa i den uppdaterade gemensamma utvecklings- och samverkansplan, som antogs vid ett gemensamt kommunstyrelsemöte i Linköping igår.

Som alltid i den här typen av dokument återfinns en hel del av allmänna målsättningar och höga ambitioner, där det inte alltid är riktigt klart hur de egentligen ska förverkligas.

Mer konkret är man då beträffande de ingressvis nämnda tävlingarna. Med hjälp av den internationella arkitekttävlingen ska man kunna få fram projekt av hög internationell klass.

Över Stångån
Arbete med att ta fram program pågår, och Linköping räknar med att kunna genomföra sin tävling redan detta år och nästa. Det handlar då om att flytta tåg- och busstation över till andra sidan Stångån, till Kallerstad. Där återfinns idag Cloetta Center, och där ska också en ny fotbollsarena byggas; mer modern och tidsenlig än gamla Folkungavallen.

Lika långt med sin arkitekttävling har inte Norrköping hunnit. Här är också ombyggnaden av resecentrum, med upphöjningen av hela spårområdet, avhängigt ett riksdagsbeslut om att bygga Ostlänken.

I ambitionerna ingår också varsin internationell konsttävling, för att ge resecentrumen "profilskapande landmärken".

Vidare ska utredas, om man kan tillskapa riktigt stora gemensamma evenemang - av internationell eller i varje fall nationell betydelse, och gärna då arrangemang som återkommer.

Mera spårväg
Även Linköping umgås numera med spårvägsplaner, i första hand stråket Resecentrum-Malmslätt via Universitetssjukhuset, Campus Valla och Mjärdevi.

I Norrköping pågår planering av spårväg till Söderköping. Stråket Ektorp-Vilbergen-Vrinnevi ska ses över, och det ska börja planeras för spårväg längs Kungsgatan och mot Himmelstalund.

Körtiden med expressbuss mellan Söder Tull i Norrköping och Köpmangränd i Linköping ska inte få ta mer än 40 minuter.

Mångfald och utbud
Bland olika mer eller mindre högtflygande målsättningar kan nämnas, att Östergötland år 2030 ska ha 500 000 invånare. Då ska man också ha uppnått samma sysselsättnings-, utbildnings- och lönenivå som genomsnittet i riket. Här har länet i allmänhet och Norrköping i synnerhet idag en hel del att ta igen.

Dessa ambitiösa mål uppges bygga på "antaganden om Linköpings, Norrköpings och regionens samlade potential". Ingen annanstans i landet finns "två så stora och i flera avseenden komplementära städer så nära varandra".

Här gäller det då att få till stånd mångfald och ökat utbud. Av parallella system och utbud ska man däremot ha så lite som möjligt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om