Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Så här ska nya världen i Spinnrocken ta sig ut

Det helt nya bostadskvarter, som snart byggs i kvarteret Spinnrocken, blir en medveten kontrast till Transportstyrelsens jättekontorsbygge strax bredvid.Som en ny liten stadsdel ska det bli, med både täthet och variation.

Hantverkaregatan, med apoteket Hjorten antytt i högra bildkanten. I gatans förlängning Transportstyrelsens kontorshus, som bäst under uppförande, och till höger den nya husrad som snart kommer att finnas även i sinnevärlden.

Hantverkaregatan, med apoteket Hjorten antytt i högra bildkanten. I gatans förlängning Transportstyrelsens kontorshus, som bäst under uppförande, och till höger den nya husrad som snart kommer att finnas även i sinnevärlden.

Foto:

NORRKÖPING2011-03-09 03:00

Detaljplanen ska nu ställas ut till allmänt beskådande. I samrådet som genomförts har förekommit både ros och ris.

Mest kritisk är man i Baptistkyrkan, belägen på andra sidan Olai Kyrkogata. Man anför att det i programmet för kvarteret bara talades om fyra-fem-våningshus - men att det nu kommer att bli upp till sju våningar.

Baptisterna vänder sig också emot att det nya grannhuset kommer att sticka ut över Olai Kyrkogata så till den milda grad, att gatubredden där inte blir mer än sju meter.

På detta har stadsbyggnadskontoret svarat, att programmet aldrig angett några färdiga förslag. Många byggnader i Norrköping har sex-åtta våningar. Den utstickande delen är avsedd som markant avslutning på det långtorg - 14,5 meter brett, och med plats för uteserveringar - som Olai Kyrkogata här ska bli.

Dock tas den hänsynen, att byggnaden i varje fall inte ska få riktigt nå upp till Adelfiakyrkans torn.

På tok för lite
Och vidare: Tekniska kontoret ställer sig starkt kritiskt till att in- och utfarten till det underjordiska garaget blir från Kristinagatan. Avståndet till närmaste korsningar blir bara ca 20 meter, och det är alldeles för lite.

Eftersom garageporten inte kommer att vara ständigt öppen blir bilar stående på trottoaren och på gatan, i väntan på att porten öppnas. Bättre vore infart från Hötorget.

Där blir svaret, att det ur stadsbyggnadssynpunkt är att föredra om hela fasaden längs Hötorget blir tillgänglig för lokaler - butiker m m - i bottenvåningen. Här vill man också se korttidsparkering för ärenden till näringarna här.

Och Kristinagatan, å sin sida, den kommer att få en ny karaktär - bli mer som en stadsgata - när de båda grannkvarteren byggts färdigt.

Beklagligt
Länsstyrelsen beklagar uttryckligen rivningen av huset i korsningen mellan Olai Kyrkogata och Hantverkaregatan, det som byggdes år 1929 för en tidstypisk Konsumbutik. På detta svaras med det torra konstaterandet, att där togs ett politiskt beslut i och med att programmet godkändes.

Men bakgrunden var hursomhelst, att Lundbergs ville riva.

Lite paradoxalt kan väl vara att bebyggelsen i Spinnrocken uppges bygga på "idén med rutnätsstaden". Just byggnaden mot Hötorget - den som nu ska rivas, likaväl som den som i stället ska uppföras - avviker ju faktiskt från hela den övriga rutnätsstaden.

Ja, med ett enda övrigt undantag - S:t Olai kyrka. För dessa byggnader har ju det speciella gemensamt, att de ligger på snedden mot hela det övriga rutnätet.

190 lägenheter ska det hursomhelst bli här i kvarteret.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om