- Grundorsaken är förstås att vi förbereder spårvagnshallarna, för att ta emot de tio nya spårvagnarna som vi beställt och som ska levereras framöver.
Det behövs förstås mer utrymme för att de här nya och längre vagnarna ska få plats därinne?
- Ja, men det beror inte bara på längden, utan också att de här vagnarna är av en bredare typ av spårvagn, än de gamla vagnarna.
"Blir för trångt"
- Så ur ett säkerhetsperspektiv är vi tvungna att vidta de här åtgärderna. Det skulle annars bli för trångt på bredden i hallarna och risk för att personal skulle kunna komma i kläm mellan vagnarna, om vi inte hade utfört den här förändringen.
Men det behövs väl också plats på längden, eftersom det blir fler spårvagnar totalt sett, när de nya levereras?
- Ja, givetvis får vi också plats för flera vagnar i de utbyggda uppställningsgaragen, men grundorsaken är att vi måste få mer bredd mellan spåren av de nämnda säkerhetsskälen.
Hur går ombyggnaden av de nyinköpta begagnade spårvagnarna från Berlin?
- Jo, det jobbas på med installationen av biljettmaskiner, alkolås och kommunikationsradioanläggningar i de här sex nya vagnarna. Men de lär inte komma i trafik förrän tidigast i mitten av mars, om vi hinner med arbetet tills dess.
Provkörs
- Men innan dess kommer vi att åka ut med dem på spåren och provköra, innan det är dags att ta dem i drift.