Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Saab av is - då kan det bli kris

En Saab 900 i naturlig storlek, men gjord av is och snö!Det har Erik Liljas i sin trädgård på Örtugsgatan i Norrköping. Och den är så välgjord att många tror att det handlar om en riktig Saab, som står under ett vitt skynke!

Erik Liljas vid den snö- och isskulptur i form av en Saab 900, som han byggt hemma i trädgården på Örtugsgatan, tillsammans med sina barn Anna-Karin och Gunnar.Foto: Robert Svensson

Erik Liljas vid den snö- och isskulptur i form av en Saab 900, som han byggt hemma i trädgården på Örtugsgatan, tillsammans med sina barn Anna-Karin och Gunnar.Foto: Robert Svensson

Foto: Robert Svensson

NORRKÖPING2011-01-05 03:00

- Oj då, säger Erik Liljas själv. Men i så fall har vi väl lyckats ganska bra med vår snö- och isbil.

Varför då en sån här vinterskulptur?

- Orsaken är mest att det är en kul grej. Folk som går förbi på gatan, stannar och tittar till snöbilen och det känns roligt.

- Jag är själv meteorolog och när vi nu fått så mycket snö, känns det kul att få använda den på något speciellt sätt. Och det var mina barn Anna-Karin och Gunnar, som var hemma över julen, som hjälpte till att skapa den här bilen av snö och is.

Och varför en Saab?

- Det beror på att vi är en familj som tycker om Saab. Jag har själv haft Saab tidigare och mina barn kör Saabar även idag. Så det här med en snö- och isskulptur av just en Saab är ett litet bidrag från oss för att stödja det här bilföretaget som ju befunnit sig i kris.

- Faktum är, säger Erik Liljas, att vi byggde en snö- och isbil redan förra vintern. Då blev det en gammal Saab tvåtaktare från 1953 och i år en Saab 900 från 1992. Precis en sån bil som jag själv ägde på 90-talet.

Hur går man tillväga vid tillverkningen?

- Först tar man fram en ritning av bilen via internet och det går ganska lätt. Sedan gör man en stor snöhög, som man sprutar vatten på och låter sedan allt frysa till.

- Därefter använder vi precis som murare, en stor balja där vi blandar snö och vatten till ett slaskigt "murbruk".

Och hur lång tid tar tillverkningen?

- Jag tror att det minst har gått åt 50 timmar, för man måste vara noggrann om det ska bli bra.

Hur länge tror du snö- och is-Saaben står kvar, innan det blir kris?

- I fjol stod bilen kvar i tre månader, från jul till slutet av mars, och den var intakt nästan hela tiden. Så jag hoppas att även den här får ungefär lika lång livslängd.

- Jag kan lägga till, säger Erik Liljas, att sonen Gunnar i fjol lade ut vår snöbil på en Saabsajt på nätet och det ska vi göra i år också. I fjol fick vi respons ända från Australien och Kanada på vår snöbil. Och en i Lettland blev så triggad att han själv gjorde en liknade snömodell.

Blir det en ny snö- och isbil nästa vinter?

- Ja, det räknar jag med, om vi bara får tillräckligt med snö och kyla. Även då blir det en Saab, men en annan modell.

Folkbladet tar gärna emot fler tips på snö- och isskulpturer, som kan ha skapats den här vargavintern.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om