Räddaren i nöden
Ett stort, vitt passagerarplan har landat på Kungsängens flygplats i Norrköping - för gott. Planet, som syns från Arkösundsvägen, ska snart bogseras in på övningsfältet, för att användas av flygplatspersonalen för kommande brand- och räddningsövningar.
- Härinne finns det gott om plats att öva brand och räddning, för Norrköpings flygplatspersonal, fastslår flygtekniker Magnus Karlsson, inne i det blivande övningsplanet.
Foto: Karin Lundin
- För det här innebär ju att vi får ett riktigt bra objekt att träna brand- och räddningsövningar på, så att personalen är beredd på bästa tänka bara sätt, om olyckan skulle vara framme.Så nu skrotar ni det blåvita lilla flygplan, som ni tidigare använt för liknande personalövningar?- Ja, för det är ju så litet och går inte alls att ha samma övningar på, som på det här stora planet, säger Mari Torstensson.Inrikes och charter
Leif Hedberg, som är delägare i Priority Aero Maintenance, som servar flygplanet, säger så här:- Planet som nu skrotas heter Boeing MD 80 av 1982 års modell, tar 169 passagerare och har ägts av Fly Nordic och Norwegian.se och det flög inrikes här i Sverige, men även charter till bland annat Grenoble och Split.- Men så bytte de till en annan flygplanstyp och gjorde sig av med den här flygplanstypen och nu står två här på Norrköpings flygplats. Ett för att skrotas här på plats och ett för att förhoppningsvis säljas och flyga vidare i Ukraina.- Det är visserligen lika gammalt, men i något bättre skick totalt sett och kan därför flyga vidare ett antal år till, om det bara blir sålt. Kan man verkligen lita på så gamla plan?- Absolut, säger flygtekniker Magnus Karlsson. Allt handlar om underhåll, för att fortsätta hålla dem vid liv, precis som med gamla bilar. Men till slut brukar det bli dyrare att laga och serva en kärra, än att köpa ett nyare plan och då är det förstås dags att skrota planet.- Men just det här planet MD 80 är något av luftens Folkvagn, alltså ett riktigt slitstarkt och säkert flygplan, trots att det rör sig om gammal teknik från 1980-talet.- En rolig poäng med de här två planen som vi har i Norrköping just nu, är att de är systerfartyg. De har tillverkningsnummer 102 och 103, så de stod bredvid varandra på linan hos McDonald Douglas, när de byggdes i Long Beach, Kalifornien anno 1982.