Påstod att te botar cancer "En väldigt olycklig och felaktig formulering"

Norrköpingsföretaget Haugen Gruppen AB anmäls för falsk marknadsföring i en reklam som påstår att Twinings gröna Earl Gray-te motverkar cancer. - Vi beklagar djupt att vi hade en så väldigt olycklig och felaktig formulering, säger företagets vd, Thomas Swärd.

NORRKÖPING2009-03-04 03:00
Den vilseledande annonsen publicerades i Coops receptbroschyr i januari. Att påstå att teet motverkar cancer trots att produkten inte är något godkänt läkemedel är enligt konsumentverket ett brott mot marknadsföringslagen.- Det här är ett fel som vi har begått, säger Thomas Swärd, vd.Enligt marknadsföringslagen råder förbud mot vilseledanden om produkters inverkan på hälsan. När det ska bedömas om ett påstående är vilseledande råder omvänd bevisbördan, det vill säga att det är upp till företaget som gjort påståendet att bevisa att det är sant.Haugen Gruppen kommer inte att försöka bevisa att Twinings gröna Earl Gray-te motverkar cancer utan erkänner istället att de gjort fel.Hjälp av jurister
Thomas Swärd berättar att normalt sett ska deras interna process stoppa den här sortens felaktigheter och att de är väldigt försiktiga med att gå ut med hälsopåståenden om de inte kan vidimera dem.- Men tyvärr så brast det den här gången, säger han.Nu håller företaget på att se över sina rutiner för att se till att det inte återupprepas. De har redan vidtagit åtgärder.- Allt ska gå genom vår marknadsavdelning och har vi den minsta fundering på att det finns en felaktighet i en annons kommer vi att begära hjälp och assistans av våra jurister innan vi sätter den i verket, säger Thomas Swärd.Annonsen kasserad
Haugen-Gruppen, som marknadsför Twinings teer i Sverige, ges nu en chans att yttra sig innan KO går vidare i ärendet.Fälls Norrköpingsföretaget för falsk marknadsföring riskerar de att få böter och att aldrig få publicera annonsen igen, något som Haugen Gruppen redan beslutat att inte göra.- Annonsen är kasserad och vi kommer inte att använda den igen, säger Thomas Swärd.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om