Så ska spårvagnarna ta över från bussarna
I april sätts spaden i marken för utbyggnaden av spårvägen från Ljura till Ringdansen. Busstrafiken söderifrån blir sedan matartrafik fram dit, där spårvägen tar vid. Redan nästa år ska spårvagnarna rulla genom Hageby bort till Trumpetaregatan, vid avfarten mot Brånnestad.
Foto: Norrköpings kommun
"Så snart som möjligt under 2011" ska, enligt kommunens tekniske chef Leif Lindberg, hela spårvägsutbyggnaden vara klar. När spårvägen dragits fram till Trumpetaregatan blir där omstigning för bussresenärer söderifrån. Dels då för linje 113, som Lindberg räknar med DÅ blir en ren matarlinje mellan Kvarnberget/Ringdansen och Trumpetaregatan. Detta blir betydligt billigare än att låta bussarna parallellköra med spårvagnen in till stan. För regionalbussarna från Söderköping/Valdemarsvik blir Trumpetaregatan sista stoppet före Resecentrum. Men de som ska till andra ställen i stan kan då alltså byta till spårvagn där. När spårvägen sedan förlängs blir det en hållplats inte inne i Ringdansens centrum - det bedöms bli för tekniskt avancerat - utan invid Hagebygatan därutanför. Med spårvägslinjen fullt utbyggd försvinner då busslinje 113 helt. Hit, eller möjligen i anslutning till en nästföljande hållplats vid Åselstadsvägen, flyttas sedan ändhållplatsen för bussarna från Söderköpings/Valdemarsvik. Ny infart
I anslutning till trafikplatsen vid E22 - med Åselstadsvägen åt ena hållet och en ny infart till det nya Brånnestad åt det andra - ska inrättas en p-plats, så att där också kan bytas mellan bil och spårvagn. I april sker alltså starten för denna så länge emotsedda spårvägsutbyggnad. - Och det är en väldigt stor sak inom kollektivtrafikens värld, att en så här stor utbyggnad sker, säger Leif Lindberg. Från många håll följer man det här. Det finns många kommuner som avundas oss vår spårväg!
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!