Dyrt att köra miljövänligt
För tre år sedan köpte Ehrene Qvarfordt en etanolbil. För miljöns skull. Men i går orkade hon inte att föregå med gott exempel. - Jag blev så förbannad, att jag tankade bensin istället, säger hon.
Det här fick Ehrene Qvarfordt att välja bensin stället för etanol.
Foto: Forsby Jan
Personalen på Statoil förklarade att höjningen bland annat beror på att man nu börjat med etanol av vinterkvalitet, det vill säga att man blandar i tio procent mer bensin i etanolen - 25 procent istället för 15 procent. Det här gör också Ehrene Qvarfordt arg. - Det här känns som ett övergrepp. Jag tycker att det är upp till mig att bestämma hur mycket bensin jag vill ha i etanolen, säger hon och berättar att hon alltid använder sig av motorvärmare på vintern. Fyra kronor dyrare
Efter att ha ringt och rådfrågat sin son, som äger hälften av miljöbilen, bestämde hon sig för att välja bensin trots att hon fick lite dåligt samvete. Hennes Ford focus flexifuel drar 0,6 liter bensin och 1,1 liter etanol per mil. Det här innebär att det kostar Ehrene Qvarfordt 10,40 kronor att köra en mil på etanol och 6,50 med bensin. Det kostar alltså nästan fyra kronor mer per mil att köra med etanol i tanken, som priset är nu. Känner sig dum
- Det är inte försvarbart. Man känner sig till och med lite dum som kastar ut så mycket pengar, säger Ehrene Qvarfordt. Att det här kommer att leda till att allt färre tankar etanol är Ehrene Qvarfordt övertygad om. Det tror även flera taxibolag och Gröna bilister som på onsdagen skrev ett gemensamt brev till regeringen där de kräver billigare etanol. Hösten 2006
- Låt inte bensinen vara billigaste bränslet, skriver Taxikurir, Taxi Stockholm, Taxi 020 och Gröna Bilister. De jämför bland annat med hur det var hösten 2006 då det tillfälligt var billigare att tanka bensin än etanol. Då minskade försäljningen av E85 månad för månad trots att antalet etanolbilar ökade. - Tyvärr kan vi förvänta oss samma utveckling nu; uppemot en tredjedel av etanolbilarna kommer att tankas med bensin. Vidare framhåller de att det är orimligt att taxibolag eller privatpersoner som ställt om till biobränsle ska drabbas av högre kostnader på upp till flera kronor milen, och att den som kör på bensin får konkurrensfördelar och lägre kostnader. - Riksdagen har slagit fast att den som förorenar mindre också ska betala mindre, alla sju partier i klimatberedningen var ense om detta och hade tydliga förslag på hur det kan gå till på bränslesidan.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!