Hon har bott i kommunen sedan 2009.

– Min man kommer från Finspång och jobbar på Siemens. Tidigare jobbade jag på en fristående bank i Helsingborg, som privatrådgivare, berättar Anna Wallin.

Liknande arbetsuppgifter väntade när hon började på Swedbank i Finspång för nio år sedan, innan hon blev företagsrådgivare 2012.

Artikelbild

| Finspångsmarknad. Anna Wallin brinner för Finspångsmarknaden och påpekar att Swedbank anser sig vara Finspångsbornas bank.

– Jag har haft kundansvar för ett antal företag i Finspång med omnejd. Det handlar om frågor som finansiering, placering av pengar och cash management, att skapa ett effektivare betalflöde.

I förra veckan tillträdde 35-åringen som ny kontorschef. Hon ersätter Pernilla Härnbro, som övergår till en tjänst som privatmarknadschef på Swedbank i Norrköping.

– Det här blir mitt första ledaruppdrag. Det ska bli jätteroligt. Jag brinner för Finspångsmarknaden och känner mig trygg i gruppen på kontoret. Allt känns jättebra, betonar Anna Wallin.

Vilka blir dina viktigaste uppgifter som chef?

– För mig är det viktigast att ha personal som trivs och mår bra på jobbet. Då får vi också nöjda kunder.

Swedbank har under många år haft en stor del av bankmarknaden i kommunen.

– Vi ser oss som Finspångsbornas bank. Vi är engagerade i mycket i samhället. Till exempel träffar vi alla åttondeklassare i kommunen och pratar ”ung ekonomi”. Det kan bland annat vara att lägga upp budget, sparande och berätta om lån. Vi har även projektet ”Unga jobb”, med arbetslösa mellan 18 och 25 år, som erbjuds praktikplatser, säger Anna Wallin.

Hennes största utmaningar blir att växa in i ledarrollen och att få med alla kunder i den digitaliserade verksamheten.

Nio personer arbetar på Finspångskontoret.

– För min del handlar mycket inledningsvis om att jobba med gruppen. Vi har en bra spridning åldersmässigt. Det finns erfarenhet i form av några äldre, vi har en del anställda som är mitt i livet och så har vi några unga, pigga. Det är en bra mix.

Anna poängterar att hon efter nio år i Finspång fått god kunskap om både kommunen och dess invånare.

– Efter alla år känner jag många av bankkunderna. Sedan har jag tre barn och genom föreningslivet har jag fått ännu mer känsla för orten. Sitter dessutom med i näringslivsrådet och kommer ofta i kontakt med personer som verkar inom politiken, näringslivet och industrin

Hon är fortfarande kundansvarig för sina företagskunder tills efterträdaren är på plats.

– Det är viktigt för mig att det blir en bra överlämning, där kunderna känner sig trygga i vart och vem de ska vända sig till, konstaterar Anna Wallin.