Inne i tälten har barnen samlats för att måla sina nybyggda fågelholkar och humlebon, Wilma Grundström har en rad olika färger i paletten.

– Jag har valt färgerna för att mitt lag heter Rand och våran bil är randig. Så jag tyckte att det skulle vara snyggt om fågelholken också blev det, och så är det coolt, säger Wilma Grundström.

Hon är en av de elva barnen som under två dagar har fått lära sig mer om att bygga och skapa kreativt. Platsen för holken har hon redan valt ut.

Artikelbild

| Lådbilsrally och byggskola med NCC och Region Östergötland i Finspång.

– Jag ska sätta upp den i skogen där jag bor, humleboet ska sitta på baksidan av huset, säger Wilma Grundström.

Till sin hjälp har de haft elever från Bergska skolans byggprogram som byggt ihop lådbilarna och hjälpt barnen att sätta ihop fågelholkarna, och borra hålen för humlorna.

– Jag har lärt mig att bygga och att inte hålla i spikarna för länge så att man slår sig på fingrarna, säger Omar Rawachdea.

Han håller på att blanda färg åt en kompis som ska måla sitt humlebo.

Artikelbild

| Rallyt började med att gruppen gick banan för att planera svängarna, och när de ska gasa på fullt.

– Han sa att jag skulle blanda gul, blå och röd. Då får man fram den finaste färgen, säger Omar Rawachdea och strör lila glitter i färgblandningen.

Byggskolan är en social satsning som Region Östergötland och NCC gör tillsammans. Den är en del i kravet som regionen ställde på NCC i upphandlingen av det nya vårdcentrumet i Finspång.

Artikelbild

| Lådbilsrally och byggskola med NCC och Region Östergötland i Finspång.

– Vi vill inte att de bara ska bygga ett hus, utan att de ska se användaren och bygga utifrån människorna, säger Liselotte Häll, byggprojektledare på Region Östergötland.

För entreprenören NCC betyder projektet även att de får bra kontakt med ungdomsledarna från Bergska.

Artikelbild

| Lådbilsrally och byggskola med NCC och Region Östergötland i Finspång.

– Tanken är att de ska få en idé om vad byggbranschen är för något, och få vara med och skapa. Så här når vi ut både till barnen och till de som snart ska ut på arbetsmarknaden, säger Maria Olsson, marknadskoordinator vid NCC.