Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Kräver skärpt lag mot bluffakturor

Hårdare tag mot bluffakturor! Det kräver de östgötska riksdagsledamöterna Finn Bengtsson (M) och Karin Granbom Ellison (FP) i en motion.

Karin Granbom Ellison (FP) från Linköping vill se en skärpt lagstiftning mot bluffakturor. Ovan t h: Folkbladets artikel om Zdenka Johansson, Finspångsföretagaren som fick en faktura på något hon inte beställt. Foto: Janne Forsby/arkiv

Karin Granbom Ellison (FP) från Linköping vill se en skärpt lagstiftning mot bluffakturor. Ovan t h: Folkbladets artikel om Zdenka Johansson, Finspångsföretagaren som fick en faktura på något hon inte beställt. Foto: Janne Forsby/arkiv

Foto: Forsby Jan

FINSPÅNG/STOCKHOLM2010-12-04 03:00
Efter Folkbladets artikel om Finspångsföretagaren Zdenka Johansson, som fått en faktura på något hon inte anser sig ha beställt efter att ha blivit uppringd av en telefonförsäljare, hör Finn Bengtsson (M) av sig.- Jag är bekymrad över att det här med bluffakturor inte är en avtagande trend utan snarare tvärtom. Och problemet är väldigt stort i Östergötland jämfört med resten av landet. Vårt län har många små företag som blir måltavlor för den här typen av skurkar, säger han. Två problem
I en motion till justitiedepartementet vill han och kollegan Karin Granbom Ellison (FP) se en skärpt lagstiftning för att bekämpa bluffakturor. Två huvudproblem pekas ut: dels telefonförsäljare som spelar in samtalen som sedan blir bindande avtal, dels fakturor som skickas ut på produkter eller tjänster som i vissa fall inte existerar i verkligheten.- Ett stort problem är när oseriösa försäljare avkräver ett avtal i telefon. Företagare saknar ångervecka, som privatpersoner har, och har därmed ingen rätt att säga upp avtalet. - Den här kvinnan i artikeln till exempel, vill ju uppenbarligen inte ha det hon nu fått en faktura på. Vi tycker man borde enas om att en- eller tvåmansföretag, eller ideella organisationer, borde ha samma möjlighet som privatpersoner när det gäller ångervecka, säger Finn Bengtsson.Ny myndighet
Duon kräver även att en skriftlig orderbekräftelse ska skickas ut när en företagare köpt något. Om telefonförsäljare ändå fortsätter med oseriösa metoder, trots en skärpning i lagen, vill Finn Bengtsson och Karin Granbom Ellison att straffsatsen för försäljare skärps och att den står i proportion med företagets omsättning. - Någonting behöver göras för att skärpa lagstiftningen för den här typen av verksamhet, så att den blir för farlig att ge sig in i, säger Finn Bengtsson.Riksdagsledamöterna tycker även att en ny myndighet borde inrättas, dit småföretagare som råkat ut för den här typen av fakturor kan höra av sig. - Det borde finnas en myndighet, dit till exempel kvinnan i artikeln kunde vända sig, som följer upp den här typen av händelser. Något måste göras! säger Finn Bengtsson.
✔ Så kallade inspelningsorder per telefon ska inte godkännas som orderbekräftelser.✔ Det uppringda företaget ska ha all rätt att tänka igenom ett eventuellt köp och givetvis kunna tacka nej till något man inte vill ha eller medverka i.✔ Det måste finnas en respekt från det uppringande företaget att när som helst avsluta samtalet när den som blir uppringd själv önskar det.✔ Privatpersoners ångervecka bör på något sätt även gälla en- eller fåmansföretagareKälla: Motion 2010/11:C370 Bedrägerier genom bluffakturor
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om