Kräver skärpt lag mot bluffakturor
Hårdare tag mot bluffakturor! Det kräver de östgötska riksdagsledamöterna Finn Bengtsson (M) och Karin Granbom Ellison (FP) i en motion.
Karin Granbom Ellison (FP) från Linköping vill se en skärpt lagstiftning mot bluffakturor. Ovan t h: Folkbladets artikel om Zdenka Johansson, Finspångsföretagaren som fick en faktura på något hon inte beställt. Foto: Janne Forsby/arkiv
Foto: Forsby Jan
I en motion till justitiedepartementet vill han och kollegan Karin Granbom Ellison (FP) se en skärpt lagstiftning för att bekämpa bluffakturor. Två huvudproblem pekas ut: dels telefonförsäljare som spelar in samtalen som sedan blir bindande avtal, dels fakturor som skickas ut på produkter eller tjänster som i vissa fall inte existerar i verkligheten.- Ett stort problem är när oseriösa försäljare avkräver ett avtal i telefon. Företagare saknar ångervecka, som privatpersoner har, och har därmed ingen rätt att säga upp avtalet. - Den här kvinnan i artikeln till exempel, vill ju uppenbarligen inte ha det hon nu fått en faktura på. Vi tycker man borde enas om att en- eller tvåmansföretag, eller ideella organisationer, borde ha samma möjlighet som privatpersoner när det gäller ångervecka, säger Finn Bengtsson.Ny myndighet
Duon kräver även att en skriftlig orderbekräftelse ska skickas ut när en företagare köpt något. Om telefonförsäljare ändå fortsätter med oseriösa metoder, trots en skärpning i lagen, vill Finn Bengtsson och Karin Granbom Ellison att straffsatsen för försäljare skärps och att den står i proportion med företagets omsättning. - Någonting behöver göras för att skärpa lagstiftningen för den här typen av verksamhet, så att den blir för farlig att ge sig in i, säger Finn Bengtsson.Riksdagsledamöterna tycker även att en ny myndighet borde inrättas, dit småföretagare som råkat ut för den här typen av fakturor kan höra av sig. - Det borde finnas en myndighet, dit till exempel kvinnan i artikeln kunde vända sig, som följer upp den här typen av händelser. Något måste göras! säger Finn Bengtsson.