I början av augusti omkom en 65-årig mc-förare sedan han kraschat i Ljurarondellens stålutsmyckning. I slutet av samma månad brakade två bilister vid två olika tillfällen in i cirkulationsplatsen på samma sätt.
Ifrågasatt
Olyckorna blev startskottet på ett vilt ifrågasättande av trafiksäkerheten i rondellen.
Föreningen Sveriges Motorcyklister skickade en skrivelse till Norrköpings kommun och Trafikverket där man krävde att utsmyckningen skulle bort.
- De är inte direkt trafiksäkra. I nollvisionens idé ingår det att man vet om att människor gör misstag och utifrån det ska man skapa trafikmiljön. Ett misstag ska inte straffas med döden. Så varför ha hinder som inte behövs?, sa Maria Nordqvist internationell sekreterare på SMC till Folkbladet i augusti.
Uppmanar kommunen
Trafikverket som alltid gör en djupdykande utredning av dödsolyckor går på SMC:s linje.
- Vi har uppmanat Norrköpings kommunen att ta bort utsmyckningen i väntan på att utredningen blir klar, säger Peter Linnskog som arbetar med samhällsplaneringsfrågor på Trafikverket och fortsätter:
- Vi bedömde det som strategiskt viktigt att göra så. Sedan får vi se om de kan sättas upp på ett annat sätt senare.
"Självklart"
För Norrköpings kommunen fanns det aldrig någon annan tanke än att följa Trafikverkets uppmaning.
- När vi fick rekommendationen kändes det självklart att vi skulle plocka ner utsmyckningen, säger Ulrika Loebjer som är trafikplanerare på tekniska kontoret.
Rondellen och dess utsmyckningen gjordes i samverkan mellan Norrköpings kommunen och Trafikverket när Söderleden gjordes om. Då var den godkänd - men inte nu.
- När Trafikverket kommer med den här rekommendationen så blir ju bilden av vad som är godkänt i dag en annan, säger Loebjer.
Stålseglen kommer att plockas ner i vecka 40. Hur rondellen kommer att se ut i framtiden är ännu inte bestämt.