Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Såga isär och binda ihop - en ren konst

Mattias Karlsson sågar isär en kub så att dammet yr i Norrköpings konsthall. Samtidigt borrar han sig in i frågor om konstens natur: var verket börjar och slutar, vad som tillhör den skapande processen, performaceakten och den färdiga installationen.

Robert Karlsson berättar att han valt att arbeta med enkelheten som ledstjärna. Fotografierna är förstoringar från en fotoautomat och de svartlackerade yxskaften är inhandlade på Clas Ohlson.

Robert Karlsson berättar att han valt att arbeta med enkelheten som ledstjärna. Fotografierna är förstoringar från en fotoautomat och de svartlackerade yxskaften är inhandlade på Clas Ohlson.

Foto:

Norrköping2006-11-13 06:00
På Norrköpings konsthall utforskar nu två konststuderande gränsmarkernas spännande område, fast på olika sätt och med skilda utgångspunkter. Mattias Karlsson är uppväxt i Norrköping, är utbildad möbeldesigner, men studerar nu på "Mejan", Kungliga konsthögskolan i Stockholm. Inför ett trettiotal vernissagebesökare genomförde han i lördags sin performanceakt. En kub bröts upp, sågades isär till maskinernas vrål, vändes ut och in och sattes ihop med ett rep.
- Det är ingen idé som kommit som någon blixt från en klar himmel. Jag har burit på den under en länge tid, och gjorde en liknande grej på Östgötateatern för något år sedan, då tillverkade jag en stol och ett bord, berättar Mattias.
- Den här gången är det en installation om den konstnärliga processen. Frågor ställs om hur var verket börjar och slutar. Det tangerar performancekonst och var ska strecket dras mellan verk och arbetsprocess?
Installationen finns nu utställd på konsthallen, omgiven av virvlande spåndamm och maskinerna som ligger kvar på golvet. I kuben löper korta streck som i efterhand ger besökaren en fingervisning om hur arbetsprocessen gått till när den ut-och-in-vända-kuben skapades.
Stillsammare är Robert Karlsons fotoinstallation "Inte störa - inte förstöra" i rummet intill. Titeln anspelar på allemansrättens idé om frihet under ansvar i naturen.

Motsatspar ställs upp
På en vägg finns fyra svartvita foton av Robert Karlson i skräckmask och under dem hänger fyra svartlackade yxskaft. Gränsproblematiken handlar bland annat om vad som är tillåtet och hur långt självbestämmandet stäcker sig. Han utgår här från motsatspar som gnuggas mot varandra, inte bara förbud och frihet, utan också natur och civilisation, förklädnad och verklighet.
- Det bygger på associationer kring sådant som är skrämmande och hotfullt, förklarar Robert Karlsson. Samtidigt är yxskaft och masker per definition inte läskiga. Yxan har berövats sin funktion och masken är bara en förklädnad. Man kan också se det som en kommentar till maskeringsförbudet.
Robert Karlsson är även han uppväxt i Norrköping och studerande på konsthögskolan. För tio år sedan var han en del av hiphopkulturen och ägnade sig åt gatukonst och graffiti i Norrköping, men nu har han tagit steget in i den etablerade konstskolan med anor från 1700-talet.
- Fördelen med mitt perspektiv är att jag använder det formspråk jag vill och tror på, utan att tänka på olika ismer. Att placera mig i en ism överlåter jag till andra. Jag arbetar helst så enkelt som möjligt. Fotografierna är förstoringar från en fotoautomat och yxskaften är inhandlade på Clas Ohlson, men jag lackade dem i svart för att få till ett attraktivt objekt, litet "pianoglossigt".
Utställningen "Pågående projekt" visas fram till den 22 december på Norrköpings konsthall, som sedan en månad tillbaka finns på Hospitalsgatan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om